Erkänn felet och be om ursäkt


I veckan blev jag intervjuad av reportern Ulf Storm på Jusektidningen. Frågorna rörde sig kring min ledarskapsbok Praktisk kriskommunikation och de teser som jag driver där. Bland annat att god krishantering handlar om att erkänna felet, be om ursäkt för det som inträffat, rätta till de fel och omständigheter som ledde till krisen och se till att samma problem inte uppstår igen.

Flera har en föreställning om att krishantering handlar om att sopa problemen under mattan. Men så är det givetvis inte. Proaktiv och reaktiv krishantering är ett ständigt förbättringsarbete där felaktigheter korrigeras och processer förbättras.

Intervjun finns i sin helhet på Jusektidningens webb och kommer också i den tryckta tidningen om några veckor.

Jeanette Fors-Andrée, PR-konsult och krishanterare

1 svar
  • Claes Ekstrand

    Så sant!
    Om man har gjort fel så bör man alltid stå för det man har gjort, erkänna, be om ursäkt eller förlåtelse, samt försöka gottgöra på något sätt.
    Om vederbörande sen inte kan godta din ursäkt eller förlåtelse, så ligger inte problemet hos eller i dej. Det ligger hos eller i vederbörande.
    Du har sopat rent framför din dörr. Mer kan du inte göra. /MVH, Claes Ekstrand