Krisexpert

Jeanette Fors-Andrée är krisexpert med lång praktisk erfarenhet av förtroendekriser och akut kris- och mediehantering för svenska bolag. Hon har arbetat med förtroendekriser i 11 år med bakgrund som PR- och kriskonsult på global PR-byrå. Sedan 2013 är hon krishanterare och medierådgivare för företag i livsmedelsindustrin i egenskap av chef för kris- och mediehantering på Livsmedelsföretagen, en del av Svenskt Näringsliv och svensk industri. Som rådgivare stöttar hon företag och organisationer som riskerar att få sitt förtroende skadat, hamnar i blåsväder eller blir föremål för medial granskning. Hennes nuvarande position är helt unik och innebär daglig strategisk rådgivning för ledningsgrupper i svenskt näringsliv och akut krishantering och medierådgivning för svenska bolag. Jeanette har också en lång akademisk bakgrund – hon har i sju år studerat förtroendekriser och kriskommunikation i svenskt näringsliv på akademisk nivå som forskare vid Uppsala universitet och beskrivs som Sveriges högst akademiskt skolade krishanterare och expert på kriskommunikation. I början på 2015 kom hon ut med sin tredje bok ”När drevet går – krishantering i praktiken”.

Krisexpert – Blandade pressklipp


Vilka fundamentala misstag gjorde SCA och Industrivärdens Sverker Martin-Löf i sin krishantering efter avslöjandena om överdådig företagskultur? Kunde förtroendekrisen räddas genom bättre mediehantering? Vilken skada orsakade Lars Nyberg, avgående vd för Telia Sonera, genom sin tystnad under mutskandalen? Kan Telia Sonera vinna tillbaka förtroendet och i så fall hur? Hur kommer det sig att storbolag begår de klassiska misstagen? Hur skötte utrikesminister Margot Wallström sin krishantering i samband med lägenhetsaffären? Vilka är krishanteringens framgångsfaktorer och hur ska bra kriskommunikation utformas? Jeanette Fors-Andrée är krisexpert och intervjuas ofta i media om hur företag och makthavare sköter sin kris- och mediehantering. Här följer några av hennes expertutlåtanden:

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

 

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

 

Krishantering Uppdrag Granskning

Lyssna på Medierna i P1 där jag medverkar om varför extern krishanterare och medietränare behövs när Uppdrag Granskning knackar på dörren. Och vad är bra och dålig krishantering?

 

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

 

Kriskommunikationsexpert Jeanette Fors-Andrée i Medierna P1

Jag medverkar i Medierna P1 om makthavarintervjuer och pratar om vad som händer bakom kulisserna i en medieträning. Jag pratar också om varför bra medieträning behövs och hur det kommer sig att dåliga strategier såsom papegojmetoden så ofta används inom politiken.

 

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

 

Krishanteringsexpert

 

P1 Debatt om kungahuset

Lyssna på P1 Debatt där jag medverkar och pratar om kungahusets mediestrategi och PR-värde.

 

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

 

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

 

Krisexpert

 

PR-expert

Intervjuas i Svensk Damtidning om kungahusets mediestrategi och ger exempel på framgångsrik mediehantering.

 

Krisexpert

 

Krisexperten Jeanette Fors-Andrée

 

Jeanette Fors-Andrée, krisexpert

 

PR-expert

 

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

 

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

 

Jeanette Fors-Andrée

 

Krishanterare Jeanette Fors-Andrée

 

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

 

 

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

 

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

 

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

 

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

 

Kriskonsult

 

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

 

 

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

 

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

 

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

 

Krisexpert

 

Kommentera

Hillevi Engströms pinsamma medieframträdande


Arbetsmarknadsministern Hillevi Engströms vägrade svara på journalisternas frågor om hur länge hon och regeringen tyckt att situationen på Arbetsförmedlingen och med den avsatta generaldirektören Angeles Bermudez-Svankvist varit ohållbar.

Arbetsmarknadsministern höll en kort presskonferens i söndags där hon meddelade att Angeles Bermudez-Svankvist får sparken som generaldirektör på Arbetsförmedlingen. (Läs mitt tidigare inlägg GD Angeles Bermudez-Svankvist får sparken – säger att det är ”business as usual” dagen innan) Men på journalisternas frågor hade hon inga svar.

Hillevi Engström höll ett pinsamt dåligt medieframträdande och hamnade i den typiska krishanteringsfällan, papegojmetoden. Hon hänvisade hela tiden till ”den sammantagna bedömningen” trots att journalisten ställde frågorna om och om igen. Hon dumförklarade tittarna och hon dumförklarade väljarna. Precis det sa jag i en intervju med Aftonbladet.

Ofta beror papegojmetoden på att personen i fråga inte vill placera sig själv i en situation där hon måste ta ställning och hållas ansvarig för händelseförlopp eller beslut. Engström hänvisade därför hela tiden till ett konsensusbeslut. Konsekvensen blev att hon gjorde sig löjlig i TV.

Engströms usla mediehantering påminner om Juholt i en intervju med Agenda där han satt och slingrade sig undan huvudfrågan och upprepade samma otydliga svar gång på gång – ett inövat svar som han höll sig fast vid för att inte ta ställning och behöva beskriva sin egen del i diskussioner och beslut.

Uppdatering 18 september 2013: Dagens Arena rapporterade igår om statsministerns förändringar i regeringen och refererade till det jag sa i Aftonbladet om Hillevi Engströms pinsamma medieframträdande i samband med presskonferensen där hon berättade att Arbetsförmedlingens generaldirektör Angeles Bermudez-Svankvist fått sparken. Citatet säger nog en del om vad jag tycker om ommöbleringen.

En usel mediehantering har vi också sett hos migrationsminister Tobias Billström. Amerikanska ambassaddokument hade avslöjat att han och utrikesminister Carl Bildt ville begränsa antalet irakier i Sverige och att de hade handlat på ett sätt som stred mot den svenska invandringspolitiken. Både Carl Bildt och Tobias Billström tackade nej till intervjuförfrågningar och när Billström till slut gick med på en intervju besvarade han samtliga frågor med ”inga kommentarer”. Under 3,5 minuter, vilket är en evighet i intervjusammanhang, stod Billström och sa ”inga kommentarer”. Det är både pinsamt och patetiskt.

Eller den tidigare finansministern Bosse Ringholm som vid en presskonferens 1999 meddelade att Riksrevisionsverkets generaldirektör Inga Britt Ahlenius skulle avgå, och sedan valde att upprepa en enda fras, ”Hon har uttryckt intresse för ett annat uppdrag”, som svar på alla frågor under hela anförandet.

3 svar Följ diskussionen: "[…] till att helt enkelt rekommendera att inte säga något annat än den inövade frasen (tänk Tobias Billström, Bosse Ringholm, Hillevi Engström, Maud Olofsson med flera). Känslan att inte ha kontroll går förstås att göra något åt genom […]..."

Erkänn felet och be om ursäkt


I veckan blev jag intervjuad av reportern Ulf Storm på Jusektidningen. Frågorna rörde sig kring min ledarskapsbok Praktisk kriskommunikation och de teser som jag driver där. Bland annat att god krishantering handlar om att erkänna felet, be om ursäkt för det som inträffat, rätta till de fel och omständigheter som ledde till krisen och se till att samma problem inte uppstår igen.

Flera har en föreställning om att krishantering handlar om att sopa problemen under mattan. Men så är det givetvis inte. Proaktiv och reaktiv krishantering är ett ständigt förbättringsarbete där felaktigheter korrigeras och processer förbättras.

Intervjun finns i sin helhet på Jusektidningens webb och kommer också i den tryckta tidningen om några veckor.

Jeanette Fors-Andrée, PR-konsult och krishanterare

1 svar Följ diskussionen: "Så sant! Om man har gjort fel så bör man alltid stå för det man har gjort, erkänna, be om ursäkt eller förlåtelse, samt försöka gottgöra på något sätt. Om vederbörande sen inte kan godta din ursäkt eller förlåtelse, så ligger inte problemet hos eller..."

Annie Lööfs tystnad under C-krisen


När C-ledaren Annie Lööf besöker SVT:s Agenda vill hon inte möta andra medier i samband med programmet.Och hennes stab låter henne inte möta journalister som vill ställa frågor kring de senaste bottensiffrorna.

I normala fall finns det en bestämd turordning som ska följas. Det är partisekreteraren som besvarar frågor kring opinionssiffror. Men i ett krisläge måste partiledaren ta tag i problematiken och visa fram fötterna i de tuffaste frågorna. Det är ledarens yttersta ansvar. Därför förvånar det mig att Annie Lööfs stab inte rekommenderade henne att själv bemöta journalisterna.

Här kommenterar jag och Stina Morian på YouGov Opinion krishanteringen.

Kommentera

Om Jimmie Åkessons krishantering i Resumé


I veckan intervjuades jag av Resumé om SD:s och Jimmie Åkessons krishantering i samband med Expressens avslöjande kring Sverigedemokraten Erik Almqvist.

Utdrag:

Resumé har tidigare i dag rapporterat om Expressens avslöjande kring Sverigedemokraten Erik Almqvist. Detta efter att tidningen fått tillgång till en filmsekvens där SD-toppen uttalar sig kränkande mot invandrare och kvinnor från partikollegan Kent Ekeroths mobilkamera.

Under förmiddagen höll partiledaren Jimmie Åkesson en presskonferens. Där tillkännagavs det att Erik Almqvist nu lämnar sitt jobb som ekonomisk-politisk talesman och platsen i partiets verkställande utskott.

– Jag tror att Sverigedemokraterna lade märke till den storm som händelserna skapade. De förstod att det bästa var att ordna med en presskonferens så tidigt som möjligt. Den tidigare strategin att lägga locket på fungerade inte, säger Jeanette Fors-Andrée pr-konsult på Hill&Knowlton till Resumé.

Erik Almqvist lämnar partitoppen, men samtidigt meddelade Jimmie Åkesson att han behåller sin riksdagsplats.

– Det är fel och visar att man inte tar sitt ansvar på allvar. Det går inte att skylla på att händelsen ligger ett par år tillbaka i tiden. När han sitter på den höga position som han gör så måste man ta sitt ansvar. Det kan man inte bara göra i kommunikationen, det måste visa sig i handling också, säger Jeanette Fors-Andrée.

Vad ger det för signaler gentemot allmänheten?

– Det signalerar att man inte ser allvarligt på händelserna. Det här kommer att skada förtroendet för partiet.

Vad tror du att dessa händelser kommer att få för konsekvenser på sikt?

– Dels ett försvagat förtroende bland väljarna. Jag tror att vi ganska snabbt kommer att se ett minskat väljarstöd och förtroende för partiet i de kommande mätningarna. Det kommer att dala kraftigt, delvis beroende på den svaga krishanteringen.

Kommentera

Intervjuas av TT om kändisarnas krishantering


I torsdags den 26 juli blev jag kontaktad av TT Spektra, Sveriges största nyhetsbyrå som bevakar kultur- och nöjesvärlden, för ett uttalande om kändisarnas krishantering och skådespelerskan Kristen Stewarts offentliga ursäkt för att hon varit otrogen mot sin pojkvän. Hon är inte först med den typen av pressmeddelande. Intervjun publicerades samma dag och finns bland annat att läsa på SvD, Metro, Västerbottenskuriren och Helsingborgs dagblad:

Kristen Stewart är den senaste i raden av stjärnor som säger ”Förlåt mig” offentligt. 

– Ett typiskt pr-trick, säger krishanteringsexperten Jeanette Fors-Andrée. 

Nätet kokar sedan det i veckan avslöjades att skådespelerskan Kristen Stewart varit otrogen mot sin pojkvän Robert Pattinson. Stjärnan hade fångats på bild tätt omslingrad med med ”Snow white and the huntsman”-regissören Rupert Sanders. På onsdagen bekände Stewart själv sitt snedsteg genom att skicka ut ett pressmeddelande där hon uttryckte sin djupaste ånger för det hon gjort mot den hon ”älskar och respekterar mest”. 

– De senaste fem åren har det blivit en trend att själv ta initiativet i all kriskommunikation. Det är ett typiskt pr-trick att få lite spotlight på sig när något negativt har hänt och vända det till sin fördel, berättar Jeanette Fors-Andrée, som är expert på krishantering och författare till boken ”Modern kriskommunikation”. 

Kristen Stewart visar med sitt pressmeddelande att hon tar situationen på allvar. 

– Man blir trovärdig i andras ögon när man ber om ursäkt så offentligt. Det här är en person som vågar stå för det hon säger och gör, och hon är så ledsen att hon kan gå ut offentligt med det, säger Jeanette Fors-Andrée, som är övertygad om att skådespelerskan fått rådgivning av en krishanterare inför sin ursäkt. 

Genom att själv snabbt gå ut och möta ”krisen” kan man påverka vad som skrivs i medierna, förklarar hon: 

– Jag kan tänka mig att det hade blivit värre skriverier och en massa spekulationer, en mycket större grej, annars. Hon skulle ha blivit totalt överkörd av andra historier. Det är det man försöker undvika med att ta initiativet och själv vara först.

/TT Spektra

Kommentera

Intervjuas om kriser på Twitter i Internetworld


I senaste numret av Internetworld intervjuas jag om kriser på Twitter, eller så kallade blixtkriser som jag kallar de för. Jag ger också 8 tips för att ta sig ur, och undvika, en blixtkris på Twitter. Mer utförligt om detta hittar du här: Blixtkriser — Stormliknande reaktioner i sociala medier.

Uppdatering 2012-07-29: Artikeln finns nu också digitalt på idg.se.

Kommentera

Sju tips som hjälper dig genom krisen


I senaste numret av VD-tidningen intervjuas jag om mitt arbete och min bok. Bland annat ger jag sju tips för att effektivisera det proaktiva arbetet med kriskommunikation:

1. Diskutera krishantering på ledningsnivå och låt ämnet ta plats på dagordningen i ledningsgruppen. Svara på frågan: Vad är det värsta som kan drabba företaget?

2. Se till att alla medarbetare känner sig delaktiga i företagets strategier.

3. Öva på krisscenarion och se till att det finns en krisplan, men fastna inte i den om katastrofen kommer. Agera!

4. Var öppen. Svara snabbt på frågor. Sanningen kommer alltid fram och då är det bättre om det sker på ditt initiativ.

5. Se till att ni är den största informationskällan. Det gäller inte minst i sociala medier där kriser synliggörs av andra på ett helt annat sätt än tidigare.

6. Involvera underleverantörerna. Bjud in dem för att tillsammans lösa problemet och undvik att vara introverta. Ni är smartare tillsammans.

7. Anpassa budskaped. Vad betyder det här för kunderna, och vad betyder det här för leverantörerna? Besvara den klassiska frågan ”hur kommer jag att drabbas?”

Mer om intervjun finns här.
Kommentera