På gång

Kriskommunikation i offentlig verksamhet


På konferensen Sociala medier i offentlig verksamhet 24-25 januari pratar jag om kriskommunikation och förtroendekriser:

  • Krishanteringens grunder och framgångsfaktorer
  • Hur använder du de sociala mediernas fulla potential i en kris?
  • Hur gör du när drevet går?
  • Exempel på lyckad kriskommunikation inom offentlig verksamhet

Hoppas vi ses! Du kan anmäla dig och se det fullständiga programmet här.

Kommentera

Krishantering för kommunikationschefer


Förra veckan var det dags för mitt första föredrag på chefsnätverket Close. Salen var full med ett härligt gäng kommunikationschefer från privat och offentlig verksamhet. Under tre timmar pratade jag om krishantering och förtroendekriser och diskussionerna var på topp. Om du är sugen på ett professionellt mötesforum så tycker jag definitivt att du ska ta kontakt med Close.

Krishanteringsexpert

Kommentera

När drevet går i sociala medier


Igår deltog jag som talare på Internetdagarna för att prata om hur du bäst använder de sociala mediernas fulla potential i en kris. Under titeln ”När drevet går i sociala medier” gav jag en rad handfasta råd och verktyg som deltagarna kan använda i sitt operativa arbete.

Spåret ”Baksidan av den digitala vardagen” arrangerades av det fantastiska teamet Sarah Larsson Bernhardt och Deeped Strandh och innehöll flera väldigt intressanta tankar. Ta en titt här.

kriskommunikationsexpert

kriskommunikationsexpert

Kommentera

Talare på Internetdagarna


Hur gör man när drevet går i sociala medier? Hur använder man de sociala mediernas fulla potential på bästa möjliga sätt i en kris? På Internetdagarna den 22 november ger jag mina bästa råd och rekommendationer. Hoppas vi ses där, på Stockholm Waterfront. Ett utdrag ur programmet finns här nere. Gå in på Internetdagarna för att anmäla dig.

När det krisar på nätet är det fara och färde, 14.00-15.00

Företag och organisationer har senaste åren fått lära sig att det krisarbete som man förut hade behöver förändras i och med internet. Allt går blixtsnabbt, vågen av aversion är stor och stark. Jeanette Fors-Andrée är specialist på krishantering och ger en bra grund för att arbeta med nästa kris i organisationen. En panel med personer som arbetat genom stora kriser online kommer ge sina erfarenheter och tips.

Talare

  • Jeanette Fors-Andrée, Krishanterare och medierådgivare

    Jeanette Fors-Andrée, kriskommunikationsexpert och en av landets främsta krishanterare, ger dig sina absolut bästa tips. Deltagarna får med sig en rad olika rekommendationer som underlättar strategiska val i den egna organisationen, med fokus på att så långt det är möjligt minimera faran och använda de sociala mediernas fulla potential i en kris. Du får också möjlighet att köpa Jeanettes senaste bok ”När drevet går” till rabatterat pris.

Panel

  • Linda Nordgren, Kommunikatör

    Linda Nordgren är ansvarig för den strategiska planeringen och utvecklingen av Malmö stads kriskommunikationsarbete och går i krishändelser in som funktionsansvarig för kriskommunikationsfunktionen i den centrala krisledningen. Hon har erfarenhet av att leda, driva och planera kommunikationsarbete i hårt pressade situationer.

  • Susanna Gorne, Samordnare sociala medier

    Susanne Gorne har sedan 2013 byggt upp det framgångsrika arbete i sociala medier som Svenska kyrkan bedriver på nationell nivå, en närvaro som kännetecknas av mottagarfokus, snabbhet och en varm tonalitet. Susanne har genomfört ett förändringsarbete där en komplex och traditionsrik organisation flyttat ut till sociala medier för att kunna erbjuda ett digitalt möte och nå målet – att vara kyrka på nätet.

kriskommunikationsexpert

Kommentera

Föreläser på chefsnätverket Close


Jag har glädjen att meddela att jag under hösten föreläser på Close nätverksträffar. Close är ett chefsnätverk och ett professionellt mötesforum som vänder sig till en rad olika chefsroller i syftet att inspirera och stärka personerna i sina yrkesroller. På nätverksträffarna sker ett kunskapsutbyte mellan erfarna chefer och inspirerande föreläsare med aktuella teman bjuds in.

Jag ser fram emot att träffa dig som är medlem. Mer information hittar du på Close eller här nedan:

Jeanette Fors-Andrée: När drevet går – Krishantering i praktiken

23 NOVEMBER 2016

Denna gång får du lyssna till Jeanette Fors-Andrée som är en av landets främsta krishanterare och medierådgivare. Hon har arbetat med förtroendekriser i 12 år och har erfarenhet som PR- och kriskonsult på global PR-byrå och som rådgivare till livsmedelsindustrin som anställd på Svenskt Näringslivs branschorganisation Livsmedelsföretagen.

UR INNEHÅLLET:

  • Krishanteringens grunder och framgångsfaktorer
  • Hur ska transparens och proaktivitet yttra sig i praktiken?
  • Så gör du när drevet går – steg för steg
  • Medielogik och mediedramaturgi – så jobbar journalister
  • Ditt medieframträdande – så hanterar du journalister
  • Förebyggande krisarbete – krisgruppens sammansättning, krisplan och krisrutiner

OM FÖRELÄSAREN:

Som kris- och medierådgivare stöttar Jeanette Fors-Andrée företag och organisationer som riskerar att få sitt förtroende skadat, hamnar i blåsväder eller blir föremål för medial granskning. Jeanette beskrivs som Sveriges högst akademisk skolade krisexpert med sju års forskning kring förtroendekriser och kriskommunikation vid Uppsala universitet. Hon har skrivit tre böcker på området, bland annat ”När drevet går” och ”Praktisk kriskommunikation”. Besök hennes blogg eller twitter-kanal för både inspiration och konkreta råd. Blogg: www.jeanettefors.se Twitter: @jeanettefors

Krisexpert

Kommentera

Transparens i både medgång och motgång


Inför mitt föredrag på Malmömässan förra veckan intervjuades jag i mässtidningen om varför krishantering är viktigt, vad transparens är och hur handlingskraft ska yttra sig i praktiken för att undvika förtroendekriser. Intervjun finns här i sin helhet:

”Transparens i både medgång och motgång”

Jeanette Fors-Andrée är en av landets främsta krishanterare med 11 års erfarenhet av förtroendekriser och kriskommunikation. På Malmömässan kommer hon den 6 april att berätta hur man ska agera när det stormar. Vi har ställt några frågor där hon förklarar varför krishantering är viktigt för dagens företag.

Varför är krishantering viktigt?
– Min roll som anställd kris- och medierådgivare för livsmedelsindustrin skapades som ett resultat av den medieuppmärksamhet som livsmedelsindustrin fick i samband med att det upptäcktes hästkött i färdigrätter. Som Sveriges fjärde största industri är det viktigt för företag att på ett begripligt sätt förklara vad som har hänt och handlingskraftigt åtgärda problemet. Det är också viktigt att hantera media och på ett transparent sätt besvara journalisternas frågor. Konsumenter ställer allt högre krav på ärlig och proaktiv kommunikation.

När en kris väl uppstår, vad är det viktigaste att tänka på?
– Ett generellt råd är att snabbt och förutsättningslöst analysera vad som faktiskt hänt och agera om så behövs. För livsmedelsföretag kan det innebära att med konsumenternas hälsa och välmående i fokus, snabbt återkalla felaktiga produkter från marknaden eller förklara spårbarhet i leverantörskedjan. Analysen bör ske utan skygglappar och utan att hamna i en destruktiv försvarsställning. Förändra den situation som ledde till krisen och se till att samma problem inte uppstår igen.

Hur bör man som chef agera vid en kris?
– Det är viktigt att företagsledare och chefer tar hand om sin personal redan i fredstid, innan krisen kommer. Medarbetare som känner att ledningen brister i sin krishantering, och inte lever efter företagets principer, blir journalistens bästa källa och företagets akilleshäl. Intern kommunikation kan verka så självklart, men är i praktiken en utmaning för många. När drevet väl uppstår är det viktigt att medarbetare är informerade om vad som händer.

Både företagets anställda och omvärlden sätter stort värde i hur man hanterar en kris. Hur viktigt är det för företag att vara transparenta?
– Du kan aldrig köpa ett förtroende – du måste förtjäna det. Och förtjäna ett förtroende gör du bland annat genom transparens i både medgång och motgång. Du kan heller inte bygga eller behålla ett förtroende baserat på vad du vill göra, utan på vad du faktiskt gör. Att visa att du tar problemet på allvar skapar trovärdighet.

Vad kommer du fokusera på under ditt seminarium?

– Livsmedelsföretagen har tagit fram riktlinjer för hur företag bör hantera en situation där löpsedlarna fylls med orden ”skandal”, ”kris” och ”fusk”. Ett enskilt företags agerande påverkar förtroendet för hela branschen. Det är därför viktigt att göra rätt. Jag kommer att ge några konkreta råd för vad man gör när det stormar.

Krisexpert

Kommentera

När drevet går – så hanterar du den mediala krisen


Nu bär det av mot Malmö. Imorgon är jag talare på Food Chain Nordic, en mässa med seminarier och utställare för beslutsfattare från livsmedelsindustrin i hela Norden. Jag pratar på temat kriskommunikation med rubriken ”När drevet går – så hanterar du den mediala krisen”. Jag ger flera konkreta exempel och råd kring hur du bäst agerar när löpsedlarna fylls med ord som ”skandal”, ”kris” eller ”avslöjande”.

Bland talarna finns också Maria Wetterstrand, Per Grankvist, The Absolut Company, KRAV, Tele2 och många fler. Det ska handla om alltifrån industri 4.0, IoT och innovation till CSR, hållbarhet och miljö.

Välkomna till Malmömässan. Hoppas vi ses där! Program finns här.

Kriskommunikation

Kommentera

Om krishantering och Uppdrag Granskning i Medierna P1


Lyssna på Medierna i P1 där jag medverkar om varför bra krishantering behövs när Uppdrag Granskning knackar på dörren. Vad är bra krishantering? Vad är dålig krishantering? Och varför behöver företag och offentliga myndigheter medietränas när Uppdrag Granskning ringer? Läs också mitt blogginlägg: När Uppdrag Granskning knackar på dörren tar paniken och rädslan över.

Krishantering Uppdrag Granskning

Kommentera

Kriskommunikation – föredrag för koncernchefer


Kriskommunikation för koncernchefer och direktörer. Det är temat på morgondagens föredrag som jag håller för en stor svensk koncern och deras top50 chefer.

Kriskommunikation är en ledarskapsfråga och måste därför ges utrymme i ledningsrummet och prioriteras av koncernchefer. Det som inte prioriteras av funktioner på ledande befattningar, prioriteras heller inte av andra. Mitt föredrag innehåller konkreta råd, tillvägagångssätt och inspiration.

Kriskommunikationsexpert

 

Kommentera