På gång

Kriskommunikation – en heldagsutbildning


Via Företagsuniversitetet håller jag imorgon en heldagsutbildning i kriskommunikation. Kursen är praktiskt lagd och berör alltifrån hur du undviker förtroendekriser och hur du gör när drevet går, till kriskommunikation i sociala medier.

De senaste åren har präglats av flera förtroendekriser av omfattande karaktär. Aldrig tidigare har företagets förtroendekapital och rykte varit så sköra.

Den granskande journalistiken blir allt intensivare, medieklimatet blir allt hårdare och kunder ställer högre krav på transparens och korrekt agerande. I sociala medier sprids kritik och spekulationer som ringar på vattnet.

Samtidigt är krishantering väldigt komplexa processer, som få har praktisk erfarenhet av. Även den mest vana personen får tunnelseende när problemen hopar sig, när den berömda reptilhjärnan slår till så att du inte kan tänka klart eller fatta hållbara beslut.

Kursen ger dig konkreta verktyg för att undvika och hantera förtroendekriser; från strategiskt viktiga vägval till handfasta råd i ditt operativa arbete! Kursen innehåller också övningar och moment där du tillsammans med mig diskuterar din organisations befintliga rutiner.

Kommentera

Framtidens press- och mediehantering


15-16 november modererar jag konferensen Framtidens press- och mediehanteringProgrammet rymmer allifrån hur du arbetar strategiskt för att nå ut i ett allt tuffare medielandskap, till hur du gör när drevet går. Ett måste för dig som arbetar med strategisk press- och mediehantering! Som deltagare på konferensen får du dessutom Karin Zingmarks nya bok ”Maxa snacket – så når du framgång genom digital kommunikation”. 

Bland talarna finns Karin Zingmark, Sirpa FranzenPaul Ronge och Andreas Jerat. Själv håller jag ett pass om krishanteringens framgångsfaktorer.

Mer information om innehåll och hur du anmäler dig finns här. Hoppas vi ses!

Kommentera

Kriskommunikation på Krisberedskap 2017


Den här konferensen vill du inte missa om du jobbar med kriskommunikation och krisberedskap. Kolla vilken uppslutning i programmet!

Krisberedskap 2017 är en nationell konferens som vänder sig till alla som jobbar med kriskommunikation och kris­beredskapsfrågor, både inom kommunal och statlig förvaltning men även inom den privata sektorn och näringslivet. Bland annat pratar Linda Nordgren och Frida Leander från Malmö Stad om kriskommunikation vid social oro med ett antal aktuella exempel. Själv pratar jag om hur du använder de sociala mediernas fulla potential i en eskalerande kris.

Hoppas vi ses nästa vecka i Helsingborg!

Kommentera

Kriskommunikation och sociala medier


Idag pratade jag om kriskommunikation och sociala medier på Internet i Fokus, Skånes ledande B2B-event inom webb och digital marknadsföring. Det var ett riktigt bra program med grymma talare som tillsammans täckte flera perspektiv om digitalisering kopplat till affären.

Själv pratade jag under rubriken Krishantering i sociala medier – så gör du när drevet går. Med drygt 300 personer i publiken var energin på topp!

Läs mer om Internet i Fokus här.

Kommentera

Kriskommunikation i offentlig verksamhet


På konferensen Sociala medier i offentlig verksamhet 24-25 januari pratar jag om kriskommunikation och förtroendekriser:

  • Krishanteringens grunder och framgångsfaktorer
  • Hur använder du de sociala mediernas fulla potential i en kris?
  • Hur gör du när drevet går?
  • Exempel på lyckad kriskommunikation inom offentlig verksamhet

Hoppas vi ses! Du kan anmäla dig och se det fullständiga programmet här.

Kommentera

Krishantering för kommunikationschefer


Förra veckan var det dags för mitt första föredrag på chefsnätverket Close. Salen var full med ett härligt gäng kommunikationschefer från privat och offentlig verksamhet. Under tre timmar pratade jag om krishantering och förtroendekriser och diskussionerna var på topp. Om du är sugen på ett professionellt mötesforum så tycker jag definitivt att du ska ta kontakt med Close.

Krishanteringsexpert

Kommentera

När drevet går i sociala medier


Igår deltog jag som talare på Internetdagarna för att prata om hur du bäst använder de sociala mediernas fulla potential i en kris. Under titeln ”När drevet går i sociala medier” gav jag en rad handfasta råd och verktyg som deltagarna kan använda i sitt operativa arbete.

Spåret ”Baksidan av den digitala vardagen” arrangerades av det fantastiska teamet Sarah Larsson Bernhardt och Deeped Strandh och innehöll flera väldigt intressanta tankar. Ta en titt här.

kriskommunikationsexpert

kriskommunikationsexpert

Kommentera

Talare på Internetdagarna


Hur gör man när drevet går i sociala medier? Hur använder man de sociala mediernas fulla potential på bästa möjliga sätt i en kris? På Internetdagarna den 22 november ger jag mina bästa råd och rekommendationer. Hoppas vi ses där, på Stockholm Waterfront. Ett utdrag ur programmet finns här nere. Gå in på Internetdagarna för att anmäla dig.

När det krisar på nätet är det fara och färde, 14.00-15.00

Företag och organisationer har senaste åren fått lära sig att det krisarbete som man förut hade behöver förändras i och med internet. Allt går blixtsnabbt, vågen av aversion är stor och stark. Jeanette Fors-Andrée är specialist på krishantering och ger en bra grund för att arbeta med nästa kris i organisationen. En panel med personer som arbetat genom stora kriser online kommer ge sina erfarenheter och tips.

Talare

  • Jeanette Fors-Andrée, Krishanterare och medierådgivare

    Jeanette Fors-Andrée, kriskommunikationsexpert och en av landets främsta krishanterare, ger dig sina absolut bästa tips. Deltagarna får med sig en rad olika rekommendationer som underlättar strategiska val i den egna organisationen, med fokus på att så långt det är möjligt minimera faran och använda de sociala mediernas fulla potential i en kris. Du får också möjlighet att köpa Jeanettes senaste bok ”När drevet går” till rabatterat pris.

Panel

  • Linda Nordgren, Kommunikatör

    Linda Nordgren är ansvarig för den strategiska planeringen och utvecklingen av Malmö stads kriskommunikationsarbete och går i krishändelser in som funktionsansvarig för kriskommunikationsfunktionen i den centrala krisledningen. Hon har erfarenhet av att leda, driva och planera kommunikationsarbete i hårt pressade situationer.

  • Susanna Gorne, Samordnare sociala medier

    Susanne Gorne har sedan 2013 byggt upp det framgångsrika arbete i sociala medier som Svenska kyrkan bedriver på nationell nivå, en närvaro som kännetecknas av mottagarfokus, snabbhet och en varm tonalitet. Susanne har genomfört ett förändringsarbete där en komplex och traditionsrik organisation flyttat ut till sociala medier för att kunna erbjuda ett digitalt möte och nå målet – att vara kyrka på nätet.

kriskommunikationsexpert

Kommentera

Föreläser på chefsnätverket Close


Jag har glädjen att meddela att jag under hösten föreläser på Close nätverksträffar. Close är ett chefsnätverk och ett professionellt mötesforum som vänder sig till en rad olika chefsroller i syftet att inspirera och stärka personerna i sina yrkesroller. På nätverksträffarna sker ett kunskapsutbyte mellan erfarna chefer och inspirerande föreläsare med aktuella teman bjuds in.

Jag ser fram emot att träffa dig som är medlem. Mer information hittar du på Close eller här nedan:

Jeanette Fors-Andrée: När drevet går – Krishantering i praktiken

23 NOVEMBER 2016

Denna gång får du lyssna till Jeanette Fors-Andrée som är en av landets främsta krishanterare och medierådgivare. Hon har arbetat med förtroendekriser i 12 år och har erfarenhet som PR- och kriskonsult på global PR-byrå och som rådgivare till livsmedelsindustrin som anställd på Svenskt Näringslivs branschorganisation Livsmedelsföretagen.

UR INNEHÅLLET:

  • Krishanteringens grunder och framgångsfaktorer
  • Hur ska transparens och proaktivitet yttra sig i praktiken?
  • Så gör du när drevet går – steg för steg
  • Medielogik och mediedramaturgi – så jobbar journalister
  • Ditt medieframträdande – så hanterar du journalister
  • Förebyggande krisarbete – krisgruppens sammansättning, krisplan och krisrutiner

OM FÖRELÄSAREN:

Som kris- och medierådgivare stöttar Jeanette Fors-Andrée företag och organisationer som riskerar att få sitt förtroende skadat, hamnar i blåsväder eller blir föremål för medial granskning. Jeanette beskrivs som Sveriges högst akademisk skolade krisexpert med sju års forskning kring förtroendekriser och kriskommunikation vid Uppsala universitet. Hon har skrivit tre böcker på området, bland annat ”När drevet går” och ”Praktisk kriskommunikation”. Besök hennes blogg eller twitter-kanal för både inspiration och konkreta råd. Blogg: www.jeanettefors.se Twitter: @jeanettefors

Krisexpert

Kommentera