case

Här behandlas aktuella händelser som berör kriskommunikation, krishantering och förändringsprocesser. Kategorin är extra relevant för dig som är intresserad av hur företag, organisationer och personer hanterat olika situationer. Vad är förändringsprocesser?

Köttskandalen – Om Findus och hästköttshärvan


Jag har tidigare skrivit om vikten för företag och makthavare att leva som de lär. Handling, etik och moral istället för tomma ord. Att agera rätt och lägga alla kort på bordet istället för att gömma sig bakom stängda dörrar.

Skandalen med det felmärkta köttet fortsätter att växa. I Sverige har Findus målats upp som den stora boven, trots en rad åtgärder och en i grunden väldigt god krishantering.

Fler utredningar pågår i de drabbade länderna Sverige, Frankrike och Storbritannien. På Livsmedelsverket har en grupp experter träffats för att diskutera hur köttfusket ska stoppas. Men så enkelt är det inte. Skandalen påminner om hönan och ägget. Alla skyller på alla och orsakerna kan hänföras till en rad olika komponenter. Hästköttet har levererats från slakteri i Rumänien till en handlare i Nederländerna. Efter att ha transporterats till Cypern har köttet sedan sålts vidare till en fransk producent. I ett senare steg har köttet skickats till fabriker i Luxemburg där den frysta lasagnen tillverkats. Bakom fabrikerna finns den franska livsmedelsproducenten Comigel som i sin tur är leverantör åt bland annat Findus.

Livsmedelsverket säger att man ska anmäla Findus för brott mot livsmedelslagstiftningen. Även Ica, Axfood och Coop riskerar att bli anmälda. Findus vd Jari Latvanen däremot menar att det handlar om fusk, bedrägeri och avtalsbrott från Comigels sida eftersom det i avtalet med Comigel står att köttet ska komma från Tyskland, Österrike eller Frankrike.

Konsumenter stormar med sina rasande kommentarer: ”Satsa på svensk kvalitet istället… ni får skylla er själva.” ”Kan inte inköpsavdelningen se skillnad mellan kossor och hästar?” ”Findus är precis som politiker – ord men ingen handling.”

Men låt oss titta på Findus agerande.

Förra veckan återkallade Findus i Sverige tillbaka sina drabbade produkter från lagerhållningen eftersom man befarade att de kunde innehålla hästkött. Findus skickade även tidigt produkter på prover för artbestämning. Man agerade blixtsnabbt. Franska leverantören Comigel lämnade själva besked att de inte kunde vara säkra att de levde upp till beställaren Findus kravspecifikationer. Utleveranser stoppades och man har konstant haft dialog med Livsmedelsverket, det erkänner också Livsmedelsverket själva. Transparens och kontinuerlig dialog med konsumenter rådde redan från början, i samtliga kanaler.

För att stärka kvalitetskontrollen inom livsmedelsindustrin tar Findus initiativ till ett branschforum där livsmedelsproducenter och handeln ska diskutera hur man kan samarbeta för ett ökat konsumentskydd.

Jag kan inte låta bli att dra paralleller till Toyota som för några års sedan tvingades återkalla över åtta miljoner bilar från marknaden. Ett fel i gaspedalen, som orsakade en dödsolycka, hade nämligen upptäckts. På Toyota förstod man att det handlade om en förtroendekris, men minimerade inte krisens proportioner genom att förneka kopplingen mellan olyckan och ett eventuellt fel i bilen – eller genom att skylla på en tillfällighet. Idag refererar vi till händelsen som en god krishantering.

EU-politikern Marit Paulsen säger att ”Findus har handlat helt rätt i det här fallet och borde få en blomma i stället för böter”. Jag kan bara instämma i det resonemanget. Även Burger King Irland agerade snyggt när de bland annat beställde egna analyser.

Läs också mitt andra inlägg om Findus och ansvar och skuldfrågor i kris.

Uppdatering 2 september 2013: Häromdagen greps två män misstänkta för bedrägeribrott i hästköttskandalen. Ytterligare två män förhörs. Den komplexa utredningen fortsätter för att kartlägga huruvida hästkött blandats i en rad livsmedelsprodukter på ett medvetet och samordnat kriminellt sätt.

5 svar Följ diskussionen: "[…] Det beror till stor del på hästköttskandalen där Findus gick från kris till vinst genom en riktigt god krishantering. Från syndabock till Livsmedelspriset. Findus, med Jari Latvanen i spetsen, blev ett gott exempel […]..."

Sverigedemokraternas krishantering


Förnekelse, lögner och avslöjande efter avslöjande. SD-krisen har inneburit flera konsekvenser och är ännu inte över.

Erik Almqvist, Sverigedemokratisk riksdagsman och partiets ekonomisk-politiske talesman, är avsatt från partitoppen sen Expressen släppte en filmsekvens där Almqvist använder ord som ”blatte-lover”, ”babbe” och ”hora”. Almqvist förnekade att han använt kränkande och rasistiska ord, men sen släppte Expressen en film som bevisar motsatsen. Det här är en katastrof för SD som under den senaste perioden arbetat med att tvätta bort den främlingsfientliga bilden av partiet.

Strax efter avslöjandet höll partiledaren Jimmie Åkesson en presskonferens. Där tillkännagavs det att Erik Almqvist nu lämnar sitt jobb som ekonomisk-politisk talesman och platsen i partiets verkställande utskott. Sverigedemokraterna lade märke till den storm som händelserna skapade. De förstod att det bästa var att ordna med en presskonferens så tidigt som möjligt. Den tidigare strategin att lägga locket på fungerade inte. Men när Åkesson kallade till presskonferens hade man förväntat sig något kraftfullare, som att Almqvist avgår från sin riksdagsplats. Istället behåller han alltså sin roll som riksdagsman. Jimmy Åkesson säger:

”Jag har också uppmanat honom att allvarligt fundera över sin roll som ledamot av Sveriges riksdag. Jag har så klart tagit del av det filmmaterial från en händelse, för ungefär två år sedan, där Erik Almqvist uppträder på fullständigt oacceptabelt vis. Jag är djupt besviken över detta. Kopplat till vad jag under den senaste tiden har pratat om vad gäller nolltolerans, att vi saknar dubbla måttstockar i partiet så är det här, menar jag, de enda rimliga konsekvenserna.”

Enligt en opinionsundersökning vill den överväldigande majoriteten att Erik Almqvist lämnar riksdagen. I en företagskris hade det varit självklart. Personen i fråga hade genast tvingats till att avgå. Men i politiska kriser är det annorlunda, och till skillnad från andra politiska kriser är just denna SD-kris väldigt komplex.

Till skillnad från ledare i näringslivet kan inte förtroendevalda personer – som genom val erhållit ett uppdrag – avsättas från sina uppdrag. Vi kan kräva avgång, men personen i fråga kan inte bli avsatt mot sin vilja. Kanske kan man kalla det för baksidan av en demokrati? Bakom kulisserna måste detta innebära stora diskussioner inom Sverigedemokraterna. Åkesson säger att han uppmanat Almqvist att allvarligt fundera över sin roll som ledamot av Sveriges riksdag. Men för Almqvist vore det självmord. Han är inte bara en högt avlönad politiker med en stor maktposition. Han har också ett skyddsnät av vakter – ett skydd som givetvis stärkts under den senaste veckan.

En dag efter Expressens första avslöjande om Almqvist stäpptes ytterligare en filmsekvens, den här gången där partiets rättspolitiske talesperson, Kent Ekeroth, och Erik Almqvist går runt med järnrör, varpå Kent Ekeroth tar timeout från politiken. Om denna filmsekvens säger Jimmie Åkesson:

”Jag tycker att den här historien är en annan sak än den vi hanterade i går. Här finns inga uppenbara politiska överträdelser i den här filmen. Att man beter sig olämpligt vid ett enskilt tillfälle är en annan sak.”

Jag menar att Åkesson gör ett stort misstag när han tar ställning på det sätt som han gör. Den handling och det hat som vi ser i filmen är mist lika allvarligt som de rasistiska orden. Reaktionerna är minst sagt starka. 3 av 4 väljare från alla partier vill att både Almqvist och Ekeroth avgår. Däremot är det inte särskilt överaskande att Sverigedemokraternas sympatisörer vill behålla de två toppolitikerna i riksdagen. Och det gör situationen för Åkesson svår.

Å ena sidan vill han skapa förtroende bland en bredare bas av väljare och få gehör för sin nolltolerans. Å andra sidan skulle ett uteslutande av partitoppen innebära en stor besvikelse bland riktiga sympatisörer som ser Expressens avslöjanden som en hyllning till det partiet egentligen står för. De sympatisörerna stärks och känner igen sitt eget beteende i filmerna. De känner igen sig i både Ekeroth och Almqvist.

SD-krisen i medierna:

Ingen partiledare klarar en sån fajtSverigedemokraternas ideologi som praktikKent Ekeroth tar en timeoutIngen partiblomma när Almqvist höll möteSpricka i SD sätter press på ÅkessonHan tar över i SD efter Erik Almqvist; Orrenius: Skandalen kommer att förfölja SD

Nya rubriker om SD-krisen:
Isovaara lämnar riksdagen efter ny SD-skandal
”SD:s väljare bryr sig inte om skandalerna”
Sympatierna för SD ökar i takt med varslen

Erik Almqvist lämnar riksdagen

Erik Almqvist, Sverigedemokraternas förre ekonomisk-politiske talesperson som avgick från sin post i november, lämnar nu riksdagen och avsäger sig också sitt medlemskap i partiet. Det kom fram idag 30 december 2012 i ett pressmeddelande.

Men Almqvist kommer att fortsätta vara involverad i partiet. Enligt SD:s partisekreterare Björn Söder kommer Almqvist att jobba med ett medieprojekt som SD drar i gång. Almqvists bolag kommer då att anlitas som konsult. Erik Almqvist ersätts av Anna Hagwall.

Det här beslutet var på ett sätt oundvikligt. Förr eller senare måste detta hända som en del av krishanteringen, både ur partiets och Almqvists perspektiv. Men beslutet har dröjt, delvis på grund av resonemanget jag för ovan.

1 svar Följ diskussionen: "[...] sanningen. Makthavare som minimerar allmänhetens oro och upprördhet. Förnekelse, lögner och avslöjande efter avslöjande. Högt uppsatta politiker och ledare som förlorar sin karaktär framför kameran. Framträdandet [...]..."

Jeanettes samlade länkar 2012-08-26


Moderat kallade Pekgul för ”klappturk”
Thomas Böhlmark, Moderaternas twitter-ansvarige, kallade före detta S-politikern Nalin Pekgul för ”klappturk” på Twitter. Han är nu avstängd från arbetet och får inte längre twittra för Moderaterna. Den här typen av händelser är allvarliga, eftersom en politiker som ska vara ansvarig för partiets kommunikation i sociala medier ska vara en slags förebild i sin dialog.

Breivik döms till förvaring i 21 år
Äntligen blir det ett avslut på den här processen och anhöriga får lättare att gå vidare. Breivik döms till lagens strängaste straff.

Veckans kris: Passagerare i påtvingad räddningsövning
 Någon måtta får det vara. Passagerare ska inte behöva utsättas för en liknande övning utan att tillfrågas.

Republikan pressas dra sig tillbaka
Republikan i rampljuset: ”kvinnor har ett biologiskt försvar som förhindrar graviditet vid våldtäkt, vilket gör legal abort onödig.” Vilket förfärligt uttalande, och nu hotas han själv med våldtäkt. Läs det här brevet som skrevs som reaktion på Todd Akins förhållningssätt. Fantastiskt bra skrivet.

Lämna ett svar

Jeanettes samlade länkar 2012-08-19


Assange tackade svenska folket
Det är sällan TV-nyheterna är normativa i sin rapportering. Men bland annat på TV-4 har man använt normativa begrepp för att beskriva den cirkus som pågår i fallet Assange. I ett tal nämner Assange ingenting om den utlämning till Sverige som hotar honom. Istället betonar han att USA bör ”göra det rätta”: – Jag har bett president Obama att göra det rätta. USA måste avsluta sin häxjakt på Wikileaks och sluta sin FBI-undersökning och lova att inte åtala vår stab och våra anhängare.

Det återstår att se vilket scenario som blir verklighet: smuggling, stormning eller dödläge.

Assanges tal från balkongen: Förlåt mig
En självsäker Julian Assange håller ett välskrivet tal där han tackar för stöd och ber sin familj om ursäkt för sin frånvaro.

Reinfeldt kräver inte skärpta regler
Statsminister Fredrik Reinfeldt anser att det är viktigt att myndigheter granskas, men tycker inte att regelverket behöver skärpas till för att förhindra fler missbruk av representationskulturen. Han skyller på ”enstaka fall”.

Lämna ett svar

Jeanette kommenterar – 1 juni 2012


”Livet är ingen handbok i pr”
Idag skriver Resumé om Sven Otto Littorin som äntligen bryter tystaden för att berätta vad som egentligen hände i samband med sexköpsanklagelserna och sin avgång som arbetsmarknadsminister.

Så som Sven Otto Littorin resonerar nu skulle han ha agerat för ett par år sedan. Han skulle givetvis ha konfronterat anklagelserna och trätt fram istället för att dra sig tillbaka och fly. Han säger att han ångrar hur han reagerade och att han självklart inte bör ha hanterat sin kris på egen hand. Det blir fel, för man kan inte se konsekvenserna av sitt eget handlande.

”Så rådde jag Assange – och han gjorde precis tvärtom”
Alltid lika intressant och välformulerat av Paul Ronge. Och spännande att lyfta fram perspektivet rättssäkerhet kontra PR. Det här är ju ett väldigt bra exempel där just det juridiska försvaret och PR-expertisen bör gå hand i hand för att få bästa möjliga resultat. Assange bör självfallet ha köpt Pauls PR-strategi och tagit sig hit frivilligt.

Var och en står för sina egna beslut och sina egna handlingar. Men som rådgivare kan jag själv känna besvikelse och frustration när jag vet att det kunde ha slutat bättre ”om bara”.

”Han blir ny vd för SJ”
Jag säger bara en sak: Det var på tiden.

Lämna ett svar

Facebook: Är vi alla narcissistiska?


Jag kan inte låta bli att än en gång skriva om våra självisk/osjälviska drag på Facebook. DN publicerade idag en artikel med rubriken Många Facebookvänner kan tyda på narcissism.

”Facebook har blivit de egenkäras lekplats. Enligt en ny studie är det mer troligt att personer som uppdaterar sin status ofta har narcissisistiska drag. (…) Människor som har ett ökat behov av att hävda sig kan vända sig till Facebook för att få det behovet tillgodosett, menar forskarna.”

För mig känns den här typen av studier och diskussioner lite fånig. Både Facebook och Twitter drivs av människans psykologiska egoism. Varje person skriver det som gynnar honom eller henne bäst. Det är ingenting nytt. Det finns förstås en skala från den mest själviska statusuppdateringen — som rena announcements — till den mindre själviska statusuppdateringen — som att dela med sig av länkar, idéer och tips.

Den psykologiska egoismen kan ses som något naturligt. Det är ett beteende som tydligt kommer fram i ett medium där alla vill bli hörda och delta i diskussioner. Men att kalla det för narcissism och likställa beteendet vid ett sjukligt tillstånd och en personlighetsstörning… det är fånigt.

Sigmund Freud använde termen narcissism för att beteckna en tidig fas i personlighetens utveckling. Och det är också det vi ser på Facebook och andra sociala medier. Bloggar, Twitter och Facebook… alla dessa sociala medier hjälper oss att utvecklas. Steg för steg. Vi hittar oss själva i relation till varandra. Vi nischar oss, hittar ett eget språk, hittar ett personligt uttryck.

Och det fina med människans psykologiska egoism på Facebook, är att alla måste delta för att hålla mediet vid liv. I ett tidigare inlägg – Det sociala samspelet på Facebook – skrev jag om en outtalad regel: Lyssnar du på mig, så lyssnar jag på dig. Ser du mig, så ser jag dig. Kommenterar du dina vänners flöden, kommer de att kommentera ditt flöde. Vi kommunicerar och delar med oss för att det ger oss något tillbaka, vad det än må vara. Det är ett socialt samspel som finns djupt rotat inom oss. Och vi hjälper varandra att synas, också för att det ger oss något tillbaka. Bloggstafetter är ett typiskt exempel på hur vi samarbetar för att tillsammans ta plats.

Ett naturligt beteende? Ja. Men narcissism? Nej.

Läs också: Facebook sprider olycka och Det irriterar oss mest på Facebook.

2 svar Följ diskussionen: "[…] https://www.jeanettefors.se/facebook-ar-vi-alla-narcissistiska […]..."

Retorikiska: Ser du vissa tecken?


För mig är kommunikation en handling som syftar till att uppnå en önskvärd effekt/reaktion från någon annan. För att uppnå en önskvärd effekt måste sändaren ha ett mottagarperspektiv, det vill säga lyssna och ta till sig information och ständigt anpassa sig efter mottagaren. Här blir också sändarens förmåga att formulera budskap, språket och retoriken centrala element.

Camilla Eriksson släppte nyligen boken ”Retorikiska – Om kommunikation i allmänhet och retorik i synnerhet”. Boken är skriven till alla de som förstått att vilka argument man lägger fram och på vilket sätt man gör det står i direkt relation till hur framgångsrikt budskapet tas emot.

Här nere delar Camilla mer än gärna med sig av ett avsnitt ur boken:

Ser du vissa tecken?

En enklare form av semiotisk analys skulle innebära att du noterar vilka beteckningar som talaren använder sig av och försöker analysera syftet med dessa beteckningar i kommunikationen.

Vem är avsändare av budskapet? Och varför? Talaren måste själv vara ett starkt tecken för att framgångsrikt förmedla budskapet. Vi såg exempelvis i Almedalen 2010 Mona Sahlin använda starkare socialdemokratiska tecken såsom Olof Palme och Tage Erlander i sitt tal. Varför? För att stärka sitt eget, såklart. Funkar det? Ja, om du låter det fungera. Andra sätt att stärka upp talarens tecken är att låta någon annan presentera densamme. Även här lånas styrka utifrån.

På vilket sätt framförs budskapet? Vem har problemformuleringsinitiativet och vem är fast i att reagera? På vilket sätt görs detta? När Carin Götblad, länspolismästare i Stockholms län, och Leif G. W. Persson, kriminologen och författaren, diskuterade Götblads beslut att tillåta yrkesverksamma poliser att bära sin uniform i Pridetåget. Persson ansåg att en myndighet, representerade av individuella poliser, inte ska ta ställning i en manifestation. Götblad kontrade snyggt med att Pride inte var någon manifestation, inte heller en demonstration utan en parad. Hon argumenterade genom att förflytta beteckningen, definitionen, till något välkommet och accepterat. Götblad fortsatte sedan att argumentera med beteckningar. Hon talade om präster och läkare som andra samhällsbärande yrkeskårer som deltog i paraden iklädda sina karakteristiska attribut. Persson kontrade med att dessa inte var myndighetsutövare på samma sätt som poliserna och debatten fortsatte. Båda två kämpade om att äga problemformuleringsprivilegiet. Ur ett semiotiskt perspektiv är detta viktigt att klargöra när man försöker förstå en kommunikation på ett djupare plan.

Professor Berit Ås satte redan 1976 namn på olika härskartekniker vilket helt plötsligt gjorde dem diskuterbara. Ni har säkert hört dem förut. De fem härskartekniker som Berit Ås identifierat är:

  • osynliggörande
  • förlöjligande
  • undanhållande av information
  • dubbelbestraffning
  • påförande av skuld och skam

Vissa av dessa är mer intressanta ur ett semiotiskt perspektiv än de andra, exempelvis förlöjligande. Vad som ofta händer när en person blir förlöjligad är att beteckningar som inte används om andra helt plötsligt kopplas till en individ. Ås ger exemplet om en kvinna som bemöts av hönskackel när hon försöker prata om jämställdhet. Berit Ås menar även att beteckningar som cynisk och kall i mycket högre grad sätts på kvinnor än män, medvetet. Är beteckningarna i ditt fall på något sätt valda för att förnedra, kasta mörkt sken på eller baktala någon eller något? Är det i sådana fall uppenbart, delvis eller nästan fullkomligt dolt för mottagarna? Om det är du som är mottagare av dessa beteckningar, som individ eller representant för en produkt eller en tjänst, hur förhåller du dig till dem?

Är det transmission eller ritual communication? Har kommunikatören valt rätt form för budskapet? I vilken utsträckning uppnås en balans mellan entropin (kaoset) och redundansen (det förväntade) i kommunikationsupplägget? Finns det anomalistiska kategorier (gränsöverskridande) och i så fall, nyttjas de framgångsrikt?

Avslutningsvis, ställ alltid frågan: På vilket sätt skulle hon/han kunnat göra istället för att effektivisera förmedlingen till målgruppen? Om inte annat, för din egen utveckling. Kreativitet belönas av neuronen (minnescellerna) som registrerar.
Som vanligt svarar analysens frågor på de punkter som bör övervägas när en kommunikation planeras. Dessa frågor kan således även nyttjas som checklista i den begynnande änden av kommunikationen.

Det du just läst är en text ur Camilla Erikssons bok Retorikiska – Om kommunikation i allmänhet och retorik i synnerhet. Vill du läsa mer om vad boken innehåller, besök Boken på hennes blogg Retorikiska. Eftersom Camilla tycker att ord är makt och därmed att retorik är grunden för demokrati är vi flera som sprider retorikiskan just nu. Titta gärna in hos de andra:

3 svar Följ diskussionen: "[...] till samt presenterar presentationsteknik bortom det förväntade Micco Grönholm 5 & 9 mars Jeanettefors kriskommunicerar om att se vissa tecken – Jeanette Fors Andrée 12 mars Carnebro filosoferar [...]..."

Jeanette kommenterar – 4 februari 2012


Uppemot 1.200 jobb bort i Södertälje

Antalet uppsägningar fortsätter att stiga. Nu sägs cirka 1.200 personer upp när Astra Zeneca lägger ner sin forskningsenhet i Södertälje. Astra Zeneca har haft problem länge nu, med stor omorganisation och rationalisering. Kanske var det här beskedet väntat. Forskningsenheten har inte tagit fram nya läkemedel på länge och kostnaderna har varit höga. Nu väntar fackliga förhandlingar och HR-stöd för de drabbade, berättar Astra Zenecas presschef Ann-Leena Mikiver.

Rederikrisen botten för Nordea

Sjöfartsbranschens kris gör att rederier går under. Några har redan gått i konkurs. Det i sin tur drabbar samarbetspartners och långivare. Effekterna sprider sig som en jordbävning – för flera aktörer gäller det att förbereda sig och vidta åtgärder för att skydda sig så gått det går. Nordea är en av aktörerna som drabbats hårt.

Ryanair sämst på att följa EU-reglerna

Konsumentverkets EU-enhet Konsument Europa sammanställde i höstas en rapport över klagomål på europeiska flygbolag. Det visar sig att Ryanair är sämst på att följa de regler som finns, trots att lågprisbolaget påstår att de alltid följer regelverk och tar extra betalt från passagerare. Men ofta struntar bolaget att kompensera konsumenter enligt Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Det mest anmärkningsvärda i det här sammanhanget är att Ryanair framstår som fullständigt likgiltigt inför den här kritiken:

– Vi är inte intresserade av vad någon konstig svensk konsumentgrupp tycker, säger kommunikationschefen på Ryanair Stephen McNamara.

– Det är idiotiskt av SAS att följa ARN:s rekommendationer, säger Stephen McNamara.

De här kommentarerna gör mer skada än nytta. Visserligen handlar det om ett lågprisföretag som per se har lägre service än konkurrenterna, men det rättfärdigar inte att bolaget struntar i klagomål och kompensationer och inte vill ta på sig ett ansvar. Läs mer om det här på Krisinstitutet, Reseguiden, DN Ekonomi och Aftonbladet.

1 svar Följ diskussionen: "Cool sites... Here are some of the sites we recommend for our visitor......"

Aje Philipsons helsidesannons kan få motsatt effekt


I dagens Svenska Dagbladet har kungavännen Aje Philipson köpt en helsidesannons för att rentvå sitt namn efter att PON-fällda Aftonbladet pekat ut honom som delaktig i förhandlingar med kriminella. Aftonbladet klandrades för att ha brutit mot god publicistisk sed när uppgifter publicerades utan redovisade källor.

Det är väldigt ovanligt att en privatperson köper en helsidesannons i en av Sveriges största tidningar. Mycket av den journalistik som kretsat runt kungens kris har varit dålig och aggressiv, och därför har jag full förståelse för att Philipson vill bemöta det som har skrivits i media.

Men att köpa ett annonsutrymme för en väldigt stor summa pengar kan få mottsatt effekt, även om Philipson har rätt i sak. Många kan uppfatta det här som desperat, vilket i sin tur gör att man lätt avfärdar hans försvar. Det skapar väldigt lite närhet. Avståndet mellan honom och oss läsare blir väldigt stort. Det känns inte äkta när platsen är köpt. Det är oerhört svårt att köpa trovärdighet. Som läsare vill vi se närhet, vi vill kunna känna igen oss i sändaren. En annons visar hur olika vi är.

Det bästa sättet hade varit att få in budskapet den redaktionella vägen, precis som Lettström gjorde i DN. I medierna är det medias spelregler som gäller. Har man ett budskap som fungerar mediemässigt blir medierna intresserade. Att i ett sånt läge köpa utrymme går utanför spelreglerna.

1 svar Följ diskussionen: "Websites we think you should visit... we like to honor many other internet sites on the web, even if they aren’t linked to us, by linking to them. Under are some webpages worth checking out......"

Saabkonkurs årets sista kris


Under 2011 har den ena krisen avlösts av den andra. Bland de kriser som gjort mest avtryck finns kungen om de påstådda bilderna och strippklubbarna, Ola Lindholm om spår av kokain i kroppen, Carema som kritiserats hårt för vanvård och Håkan Juholt om fusk i bostadsbidrag.

Mina tankar leder också till den oerhört långdragna Saabkrisen. Det är inte oväntat att året avslutas med att Saabs VD Victor Muller begär bolaget i konkurs. Ändock innebär konkursen en chock för personalen som länge varit hoppfulla och lojala. Victor Muller avslutar det här året med förtvivlan och sorg när General Motors än en gång nekade Saab en lösning. Resultatet blev att kinesiska Youngman tar ett steg tillbaka och avbryter sina satsningar.

På General Motors Facebook-sida är Saab-älskare besvikna och arga. Här finns kommentarer som:

GM – General Monsters!

Saab has class. GM…not so much!

BOYCOTT gm FOREVER!!!!

Not OK that GM killed the only trademark with a soul in their constellation. As in Sweden, the rest of the GM-trademarks has reputation as ”cheap-cars” so there was no chance for me to buy a GM-car but now it’s definite.

I will never by a car from GM. Im driving a SAAB with proude.

GM I HATE YOU!

Endast några få kommentarer är positiva. Under nästa år kommer Trollhättan att behöva återhämta sig och blicka framåt. Kungen kommer att behöva förklara och bemöta, Carema kommer att behöva visa fler förbättringsåtgärder och Håkan Juholt kommer att behöva jobba mer med att återfå förtroendet från svenska folket. Flera av årets kriser får effekter på 2012. Samtidigt ser jag att fler företag och organisationer försöker förstå och lära sig mer om krishantering. I min spaning på framtidens kriskommunikation tror jag att ledare och chefer kommer att bli ärligare och öppnare. Transparens i krissituationer blir mer trend än undantag och sociala medier blir en naturlig del i krishanteringen.

Med dessa ord vill jag önska dig som på ett eller annat sätt följt den här bloggen en god jul och ett gott nytt år! Ett stort tack till alla läsare för givande kommentarer och diskussioner!

4 svar Följ diskussionen: "Tack Hans! Hoppas att vi kan ses i början på nästa år, och då kanske vi vet mer om kungen och de omtalade bilderna. God jul och gott nytt år!..."