Jag har tidigare skrivit om vikten för företag och makthavare att leva som de lär. Handling, etik och moral istället för tomma ord. Att agera rätt och lägga alla kort på bordet istället för att gömma sig bakom stängda dörrar.
Skandalen med det felmärkta köttet fortsätter att växa. I Sverige har Findus målats upp som den stora boven, trots en rad åtgärder och en i grunden väldigt god krishantering.
Fler utredningar pågår i de drabbade länderna Sverige, Frankrike och Storbritannien. På Livsmedelsverket har en grupp experter träffats för att diskutera hur köttfusket ska stoppas. Men så enkelt är det inte. Skandalen påminner om hönan och ägget. Alla skyller på alla och orsakerna kan hänföras till en rad olika komponenter. Hästköttet har levererats från slakteri i Rumänien till en handlare i Nederländerna. Efter att ha transporterats till Cypern har köttet sedan sålts vidare till en fransk producent. I ett senare steg har köttet skickats till fabriker i Luxemburg där den frysta lasagnen tillverkats. Bakom fabrikerna finns den franska livsmedelsproducenten Comigel som i sin tur är leverantör åt bland annat Findus.
Livsmedelsverket säger att man ska anmäla Findus för brott mot livsmedelslagstiftningen. Även Ica, Axfood och Coop riskerar att bli anmälda. Findus vd Jari Latvanen däremot menar att det handlar om fusk, bedrägeri och avtalsbrott från Comigels sida eftersom det i avtalet med Comigel står att köttet ska komma från Tyskland, Österrike eller Frankrike.
Konsumenter stormar med sina rasande kommentarer: ”Satsa på svensk kvalitet istället… ni får skylla er själva.” ”Kan inte inköpsavdelningen se skillnad mellan kossor och hästar?” ”Findus är precis som politiker – ord men ingen handling.”
Men låt oss titta på Findus agerande.
Förra veckan återkallade Findus i Sverige tillbaka sina drabbade produkter från lagerhållningen eftersom man befarade att de kunde innehålla hästkött. Findus skickade även tidigt produkter på prover för artbestämning. Man agerade blixtsnabbt. Franska leverantören Comigel lämnade själva besked att de inte kunde vara säkra att de levde upp till beställaren Findus kravspecifikationer. Utleveranser stoppades och man har konstant haft dialog med Livsmedelsverket, det erkänner också Livsmedelsverket själva. Transparens och kontinuerlig dialog med konsumenter rådde redan från början, i samtliga kanaler.
För att stärka kvalitetskontrollen inom livsmedelsindustrin tar Findus initiativ till ett branschforum där livsmedelsproducenter och handeln ska diskutera hur man kan samarbeta för ett ökat konsumentskydd.
Jag kan inte låta bli att dra paralleller till Toyota som för några års sedan tvingades återkalla över åtta miljoner bilar från marknaden. Ett fel i gaspedalen, som orsakade en dödsolycka, hade nämligen upptäckts. På Toyota förstod man att det handlade om en förtroendekris, men minimerade inte krisens proportioner genom att förneka kopplingen mellan olyckan och ett eventuellt fel i bilen – eller genom att skylla på en tillfällighet. Idag refererar vi till händelsen som en god krishantering.
EU-politikern Marit Paulsen säger att ”Findus har handlat helt rätt i det här fallet och borde få en blomma i stället för böter”. Jag kan bara instämma i det resonemanget. Även Burger King Irland agerade snyggt när de bland annat beställde egna analyser.
Läs också mitt andra inlägg om Findus och ansvar och skuldfrågor i kris.
Uppdatering 2 september 2013: Häromdagen greps två män misstänkta för bedrägeribrott i hästköttskandalen. Ytterligare två män förhörs. Den komplexa utredningen fortsätter för att kartlägga huruvida hästkött blandats i en rad livsmedelsprodukter på ett medvetet och samordnat kriminellt sätt.
5 svar Följ diskussionen: "[…] Det beror till stor del på hästköttskandalen där Findus gick från kris till vinst genom en riktigt god krishantering. Från syndabock till Livsmedelspriset. Findus, med Jari Latvanen i spetsen, blev ett gott exempel […]..."