Utbildningar och föreläsningar i kriskommunikation och krishantering

Jag är föreläsare i kriskommunikation och krishantering och utbildar ofta ledningsgrupper, kommunikationsavdelningar och styrelser. Jag håller i utbildningar via exempelvis Di Akademi, föreläser på chefsnätverket Close, talar på konferenser och undervisar på Berghs School of Communication. Målet är att ge mina allra bästa verktyg för att undvika förtroendekriser.

Jag har även stått på SVT-scenen i Almedalen och debatterat med Uppdrag Gransknings Janne Josefsson och Sophia Djiobaridis och menat att förnedringsjournalistik med offentlig avrättning som affärsidé är något helt annat än att utkräva ansvar. Och jag har debatterat om mediedrev och vilka konsekvenser det får för de som drabbas, bland annat i en panel om #metoo tillsammans med Fredrik Virtanen, journalist (tidigare Aftonbladet) och Åsa Linderborg, kulturchef på Aftonbladet.

Ring mig: +46 708-93 50 07

Kursledare på utbildningar

Just nu kan du anmäla dig till min heldagskurs Krishantering och kriskommunikation – att hantera kriser och mediala granskningar som jag håller via Di Akademi. Läs mer om innehållet och anmäl dig här.

Vill du också inspireras och ta med dig konkreta verktyg? Hör av dig.

  • Kriskommunikation i praktiken
  • Så undviker du förtroendekriser
  • Krishanteringens grunder och framgångsfaktorer
  • Så gör du när drevet går – praktisk krishantering
  • Så undviker du mediedrev
  • Medielogik och mediedramaturgi – så jobbar journalister
  • Ditt medieframträdande – så äger du din agenda
  • Sociala medier, lynchmobben och pöbelmentaliteten
  • Förebyggande krisarbete – krisgruppens sammansättning och krisrutiner

Utbildning och föredrag för ledningsgrupper

De senaste åren har präglats av flera förtroendekriser av omfattande karaktär. Aldrig tidigare har organisationens eller makthavarens förtroendekapital och rykte varit så sköra. Den granskande journalistiken blir allt intensivare, medieklimatet blir allt hårdare och dina kunder och medarbetare ställer högre krav på transparens och korrekt agerande. Trots det görs fortfarande många misstag i krishantering.

Jag anlitas ofta som föreläsare för ledningsgrupper. I mina utbildningar ger jag mina allra bästa verktyg för att undvika förtroendekriser och bemöta mediala granskningar. Tema:

  • Kriskommunikation i praktiken
  • Så undviker du förtroendekriser
  • Krishanteringens grunder och framgångsfaktorer
  • Så gör du när drevet går – praktisk krishantering
  • Så hanterar du mediedrev
  • Medielogik och mediedramaturgi – så jobbar journalister
  • Ditt medieframträdande – så hanterar du journalister
  • Sociala medier – så gör du när drevet går
  • Förebyggande krisarbete – krisgruppens sammansättning och krisrutiner

Talare på konferenser

Ta del av konkreta rekommendationer och lär dig mer om kriskommunikation, krishantering och mediehantering. Med lång praktisk erfarenhet och flera böcker på området ger jag mina absolut bästa råd.

Jag är ofta talare på konferenser. Jag undervisar på Berghs School of Communication, håller utbildningar via Di Akademi och föreläser på chefsnätverket Close. Jag har även stått på SVT-scenen i Almedalen och debatterat med Uppdrag Gransknings Janne Josefsson och Sophia Djiobaridis och menat att förnedringsjournalistik med offentlig avrättning som affärsidé är något helt annat än att utkräva ansvar. Och jag har debatterat om mediedrev och vilka konsekvenser det får för de som drabbas, bland annat i en panel om #metoo tillsammans med Fredrik Virtanen, journalist (tidigare Aftonbladet) och Åsa Linderborg, kulturchef på Aftonbladet.

Jag är också vinnare av Årets Kommunikationskonsult 2019! Vill du inspireras och ta med dig konkreta verktyg som du kan använda i ditt operativa arbete? Tema:

  • Kriskommunikation i praktiken
  • Så undviker du förtroendekriser
  • Krishanteringens grunder och framgångsfaktorer
  • Så gör du när drevet går – praktisk krishantering
  • Så hanterar du mediedrev
  • Medielogik och mediedramaturgi – så jobbar journalister
  • Ditt medieframträdande – så hanterar du journalister
  • Sociala medier – så gör du när drevet går
  • Förebyggande krisarbete – krisgruppens sammansättning och krisrutiner

Utvärdering från deltagare

Di Akademi, min heldagsutbildning för dig i näringslivet som jag håller via Bonnier Business Media Utbildning: ”Jag har väntat länge på det här tillfället att få gå Jeanettes kurs och mina förväntningar har ändå överträffats. Hon är så trygg och säker på sitt kunskapsområde och hämtar många konkreta exempel från verkligheten, vilket belyser ämnet från många olika håll.” – ”Fantastiskt bra kurs och kursledaren är en av de mer professionella jag har haft.” – ”Det absolut bästa jag varit på på länge. Hade höga förväntningar med tanke på att det var Jeanette som var kursledare. Är man en av Sveriges absolut främsta på ett område så är det nog höga krav. Och hon uppfyllde ALLA. Känner också att önskemål som jag lämnat in om föväntningar hade tagits med.” /Bonnier Business Media Utbildning, Ellen Nordgren, Projektledare och teamledare

Resumé, keynote på tvådagarskonferensen Kommunikation Offentlig Sektor:  “Du är ett proffs, bland det bästa jag har hört! Och här kommer kommentarerna i utvärderingen efter din keynote på tvådagarskonferensen Kommunikation Offentlig Sektor: Programmets bästa och mest inspirerande föreläsare och innehåll. – Enkelt och konkret. Något vi kan börja jobba på direkt. – Kanske den proffsigaste föreläsaren. Tydligt, pedagogiskt och väldigt lärorikt. – Viktigt och trovärdig, henne ska vi anlita. – Bästa föredragningen jag hört om krishantering.” /Resumé, Josefin Ekman, projektledare

Företagsuniversitetet, heldagsutbildning i kriskommunikation: ”Supergrattis till så fina utvärderingar för kursen i Kriskommunikation! 4,9 i genomsnitt blir svårslaget! Dessutom med kommentarer som “Bästa kursledaren jag någonsin haft”, “Mycket duktig kursledare, erfaren och duktig pedagog”, “Mycket engagerad, konkreta verktyg och tips”. /Företagsuniversitetet, Lotta Eriksson

Berghs School of Communication, föreläsare: ”Känn dig supernöjd! Din föreläsning fick det högsta betyget 4,83 av 5 möjliga.” /Elisabeth von Sydow, kursansvarig ”Kommunikation och PR” – ”Tack för en strålande insats på min kurs. Eleverna tyckte att din lektion var konkret, bra och inspirerande. ‘Bäst hittills!’ var reaktionerna.” /Erica Wigge, kursansvarig ”PR och kommunikation”

I utvärderingar från studenter: ”Jeanette – vilken otrolig energiknippe till människa. Hennes kompetens inom området lyser igenom och det märks att hon jobbat mycket med det hon gör.” – ”Jeanette – intressant att lyssna på – bra handfasta råd, tror aldrig jag skrivit så mycket anteckningar.” – ”Jeanette Fors-Andrée – helt otroligt! lärde mig så mycket.” – ”Jeanette Fors-Andrée – topp notch.” – ”jeanette- grym, bästa på kursen.” – ”Jeanette Fors-Andrée – wow säger jag bara.” – ”Jeanette Fors-Andrée 10/10.”

Ability Partner, keynote på konferensen Framtidens press- och mediehantering: “Vi hade glädjen att presentera Jeanette som talare på konferensen Framtidens press- och mediehantering. Hon bjöd på mycket energi, inspiration och konkreta verktyg för effektiv krishantering. I utvärderingen fick hon strålande betyg! 4,6 av 5 – långt över snittet för konferensen (4,2) – och med följande kommentarer: Jeanette var i en klass för sig. Väldigt konkret och tydlig. – Jeanette var helt klart bäst. – Jeanette sticker ut, hennes handfasta tips kommer jag att ha mycket glädje av.” /Ability Partner, Frida Carlsson, projektledare

Region Västmanland, heldagsutbildning om förtroendekriser: “Jag är så imponerad av Jeanettes kunskap och erfarenhet, och synnerligen sympatiska person! Alla var jättenöjda med Jeanettes heldagsutbildning om förtroendekriser och mediehantering. Tusen tack för en intressant och väl genomförd dag!” /Region Västmanland, Malin Anneteg, Kommunikationsenheten

Mediedrev och förtroendekriser med Jeanette-Fors-Andrée.
Kriskommunikationsexpert
Jeanette Fors-Andrée på Webbdagarna
Krisexpert
Jeanette Fors-Andrée, krisexpert
Jeanette Fors-Andrée, kriskonsult

Jeanette Fors-Andrée, kriskonsult

Jeanette Fors-Andrée, kriskonsult