Hur bemöter företag externa förändringar?


Under julhelgen satt jag och skissade på en modell över hur företag bemöter externa förändringar. Tack för idén i din kommentar Krister!

Modellen visar två viktiga aspekter att förhålla sig till i bemötandet av externa förändringar: (1) Snabbhet handlar om hur fort ett företag eller en organisation agerar på en extern förändring. Företag kan till exempel väldigt tidigt bestämma sig för att anamma pågående teknikutveckling eller förändring i kundbeteende. Det kan handla om företags anpassning till, eller absorption av, sociala medier-revolutionen. Det kan också röra sig om företags hantering av finanskrisen och hur tidigt leverantörer handskas med SAAB-krisen. (2) Öppenhet handlar om tydlighet i kommunikationen kring hur företaget förhåller sig till förändring. Vilka utmaningar ser företaget? Vilka eventuella hinder kommer det att stöta på? Vilka intentioner har det med sin handlingsplan?

Sättet på vilket företag bemöter förändring beror på flera faktorer. Några av dem är branschtillhörighet/mognaden i branschen, företagsstorlek och hur gammalt/nytt företaget är. Jag tror att yngre och mindre företag, samt företag som rör sig i omognare marknader, är mer mottagliga för förändring. Här kan vi till exempel hitta IT-relaterade företag som för det mesta är väldigt adaptiva till förändring och pratar gärna om hur de förhåller sig till ny teknik, nya tjänster och kommande expansion.

Revisionsbyråer och jurist-och advokatbyråer är typiska exempel på företag som rör sig i mogna marknader. De största och äldsta av dem tenderar att agera väldigt långsamt på förändring. Traditioner, regleringar och lagkrav skapar komplexitet i verksamheten och en typ av motstånd till nya metoder och främmande synsätt. Känsligheten i affärerna med klienter/kunder gör de här företagen slutna i sin kommunikation. Man pratar helst inte om nya satsningar.

I modellen har jag placerat offentlig sektor mittemellan IT-branschen och juridik- och revisionsbranschen. Organisationer inom offentlig sektor är visserligen tröga till sin natur, men eftersom de ryms inom offentlighetsprincipen måste de ”hänga med” i utvecklingen. Speciellt de stora offentliga organisationerna är ständigt granskade och omdiskuterade. Krav ställs på tillgänglighet på webben, användbarhet och informationsgivning. Offentliga organisationer måste vara öppna i sin kommunikation, även om medborgare inte alltid upplever det så.

Det här måste förstås ses som generella tendenser. Det finns exempel på IT-företag som under den externa påtryckningen av IT-hypen i slutet på 90-talet misskötte sin kommunikation totalt. De var visserligen väldigt snabba när det gällde att anpassa sig till finansmarknadens krav på expansion och strategiska förvärv. Men bristen på långsiktiga mål och förståelse för de förvärvade bolagens verksamheter gjorde det svårt för IT-bolagen att kommunicera sina handlingar.

Jag ska fortsätta skissa på modellen och pricka in några företag som exempel… Återkommer med en ny bild.

2 svar