Krisexpert

Jag är krisexpert med gedigen praktisk erfarenhet av komplexa kriser, mediala granskningar och mediedrev. Jag är rådgivare i egna verksamheten Jeanette Fors-Andrée AB och har arbetat med förtroendekriser och kriskommunikation i 20 år. Som krishanterare och medietränare stöttar jag dagligen organisationer som riskerar att få sitt förtroende skadat, hamnar i blåsväder eller blir föremål för medial granskning. Jag anlitas av alltifrån globala varumärken, börsnoterade bolag och högt uppsatta chefer i näringslivet – till tillväxtbolag, idéburna verksamheter, branschorganisationer, kommunal verksamhet och offentliga personer. Jag har också i sju år studerat förtroendekriser och kriskommunikation på akademisk nivå som forskare vid Uppsala universitet och beskrivs som Sveriges högst akademiskt skolade krisexpert. I slutet på 2021 kom min nya bok ut: Äg din agenda – Så undviker du förtroendekriser, mediedrev och offentlig skampåle.

Kriskommunikationsexpert – Blandade pressklipp


Som kriskommunikationsexpert intervjuas jag ofta i media om hur företag och makthavare sköter sin kris- och mediehantering. Vilka misstag gör bolag och ledningsgrupper? Hur kommer det sig att högt uppsatta chefer många gånger gör förtroendekrisen än värre? Varför faller flera offentliga ursäkter helt platt? Vad är framgångsrik krishantering? Hur ska man göra när Uppdrag Granskning knackar på dörren? Hur bör man bemöta mediala granskningar? Och vad gör man för att inte låta paniken och rädslan ta över? Här följer några av mina expertutlåtanden:

Northvolt hyllades som nybyggare och Norrlands framtid. Men det senaste årets förluster, uppsägningar och dödsfall skakar företaget. Hur har batteritillverkaren hanterat krisen? Jag intervjuas i Resumé.
Mars 2024: I del 4 av 6 i UR-satsningen ”Vem ska jag tro på?” reder Kodjo Akolor ut hur mediedrev fungerar och varför de uppstår. Jag pratar om mediala avrättningar och den offentliga skampålens pris, och berättar vad drevet gör med de som drabbas och hur man tar sig tillbaka. Janne Josefsson berättar hur det är att driva på ett drev och hur det känns när man faktiskt går över gränsen i jakten på nyheter. Finns att streama nu på SVT Play.
USA-valet närmar sig med stormsteg. Presidentkandidaternas PR-strategier och kommunikationsstilar skiljer sig åt. I Resumé kommenterar jag hur kandidaterna bygger förtroende och varför vissa utspel fungerar medan andra skadar.
Januari 2024: Uppdrag Gransknings ansvarige utgivare Axel Björklund beter sig på samma sätt som de han kritiserar. Han har kategoriskt valt att ducka debatt. Det får mig att försöka nå honom via en helsidesannons i Dagens Industri. Det är ett grepp som Axel Björklund själv använde för snart ett år sedan när han i en annons i Dagens Industri riktade sig till Ericssons vd Börje Ekholm: ”I månader har vi förgäves sökt dig för en intervju om Ericssons kontakter med IS. Nu försöker vi här istället. Du verkar ju läsa Dagens industri.” Läs mer om min kritik här.
Aftonbladet mars 2024: Är det något som allmänheten förväntar sig av folkvalda politiker så är det ”walk the talk”. Det är regel nummer ett. Alltså att de som har makten att stifta lagar, också föregår med gott exempel. Därför är det anmärkningsvärt att riksdagen nöjer sig med att hålla workshops efter avslöjandet om kokain. Det rätta hade varit att gå till botten med hur det kommer sig att spår av kokain finns på toaletterna.
Hur påverkar nya kommunikationsformer granskningen av makten? Är det möjligt att behålla den journalistiska trovärdigheten när reportrar minglar med makten och äter middag med partitoppar? Är det mediechefer eller kommunikatörer som är problemet? Jag medverkar i Medieledarnas AW, ett forum för ledare och chefer inom mediebranschen.
Jag debatterar med Uppdrag Gransknings Janne Josefsson på SVT-scenen. Almedalen 2017 och en av de viktigaste debatterna jag medverkat i. Inte för att Janne Josefsson tappade hakan, utan för att debatten äntligen kom att handla om den granskades perspektiv. Om den offentliga skampålen. Om medias roll och ansvar.
Det har varit tyst från rikspolischefen Anders Thornberg efter Mats Löfvings död, något som väckt kritik, inte minst bland journalister. Men jag ser flera skäl till att vänta med att uttala sig i media. I SVT Nyheter beskriver jag två av skälen. Och här har jag skrivit om polisledningens misslyckade hantering.
Jag kommenterar cancelkulturen och influencern Margaux Dietz film på Youtube som utlöste en storm av kritik. Flera av hennes samarbetspartners tog tydligt avstånd från händelsen genom att bryta samarbetet, vilket är helt korrekt. Företagen ska inte låta lynchmobben styra; de ska låta företagets värderingar vara vägledande för beslut. Och här kan du läsa mitt blogginlägg där jag beskriver cancelkulturen som en hänsynslös folkdomstol.
Jag intervjuas i Dagens Industri om min nya bok och varför det är viktigare än någonsin att äga sin egen agenda.
Medverkar i SVT Morgonstudion för att kommentera Magdalena Anderssons första vecka som statsminister och turerna kring Ida Karkiainen, Annika Strandhäll och Thomas Eneroth.
Medverkar tillsammans med Mats Knutson och Lena Mellin i Fouad Youcefis Politikbyrån på temat ”Hur omoralisk eller kriminell får en politiker vara – och vad avgör vem som faller?”
Intervjuas i Resumé om Caia Cosmetics och Bianca Ingrossos krishantering och lyfter fram cancelkulturen som inget annat än en hänsynslös folkdomstol.
Medverkar i SVT Morgonstudion om förtroendet för Dan Eliasson efter utlandsresan under corona-pandemin.
Medverkar i TV4 Nyheterna om kritiken mot Ebba Busch efter närgånget festande under pågående pandemi.

Intervjuas i Dagens Media om TV4:s tystnad om Paolo Roberto sexköp. Jag bloggar också om Paolo Robertos så kallade krishantering här.

Gästar EGN:s chefspodd ”Like a boss” och pratar om de största misstagen i krishantering, mekanismerna bakom förtroendekriser, mediedrev och vad dreven gör med de som drabbas. Jag pratar även om hur du äger dig egen agenda i ett allt tuffare medieklimat. Lyssna gärna.


I P3 pratar jag om Paolo Robertos så kallade krishantering och vad han skulle ha gjort istället. Jag pratar om offentliga ursäker och vad krishantering faktiskt handlar om. 2 timmar och 8 minuter in i programmet.

I Resumés krispanel svarar jag på frågor om kriskommunikation i corona-tider.

Jag medverkar i Cisions podcast Passion för kommunikation där jag pratar om kriskommunikation i corona-tider.

På SVT-scenen i Almedalen debatterade jag med Uppdrag Gransknings Janne Josefsson och Sophia Djiobaridis och menat att förnedringsjournalistik med offentlig avrättning som affärsidé är något helt annat än att utkräva ansvar.


Intervjuas i SvD om Storbritanniens prins Andrews krishantering.

I TV4:s Nyhetsmorgon om Transportstyrelsens förtroendekris och regeringskrisen.  

Jag intervjuas i fPlus om mediedrev.
Lämna ett svar

Krisexpert – Blandade pressklipp


Vilka misstag gjorde Svenska Akademien i den självförvållade förtroendekrisen? Vilka fundamentala misstag gjorde Swedbank, SCA och Industrivärdens Sverker Martin-Löf i sin krishantering? Kunde förtroendekriserna räddas genom bättre mediehantering? Vilken skada orsakade Lars Nyberg, avgående vd för Telia Sonera, genom sin tystnad under mutskandalen? Hur kommer det sig att storbolag begår de klassiska misstagen? Hur hanterar man mediedrev och vad innebär mediedreven för de som drabbas? Vilka är krishanteringens framgångsfaktorer och hur ska bra kriskommunikation utformas? Som krisexpert intervjuas jag ofta i media om hur företag och makthavare sköter sin kris- och mediehantering. Här följer några av mina expertutlåtanden:

I TV4 Nyheterna om Svenska Akademiens krishantering. Den 10 december medverkade jag även i P1:s Nobelsänding 2018.

 

I TV4 Nyheterna om Svenska Akademiens krishantering.

 

Kommenterar Swedbanks krishantering i samband med de misstänkta penningtvättsaffärerna, SvD Näringsliv.

 

I TV4:s Efter Fem om kitiken mot Kanadas premiärminister Justin Trudeau, september 2019.

 

I TV4:s Nyhetsmorgon om Transportstyrelsens förtroendekris och regeringskrisen.

 

Kommenterar SAS:s bristande krishantering i SvD Näringsliv.

 

I en debatt om mediedrev i samband med #metoo och vilka konsekvenser det får för de som drabbas. I panelen fanns även Fredrik Virtanen, journalist (tidigare Aftonbladet), Lars Truedson, vd på produktionsbolaget Tredje Statsmakten som bland annat producerar Medierna i P1, och Åsa Linderborg, kulturchef på Aftonbladet.

 

I TV4:s Nyhetsmorgon om företagens och företagsledarnas hantering av #metoo.

 

I SVT:s Gomorron Sverige om Transportstyrelsens krishantering och regeringskrisen.

Jag skriver en debattartikel på SVT Opinion med rubriken ”Låt oss prata om medias roll och den offentliga skampålens pris”.

 

Jag medverkar i SVT Morgonstudion för att prata om Elon Musk och Teslas “demo fail”, som jag säger att det ligger i Musks image att vara den galna tech-innovatören med storhetsvansinne.

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

Krishantering Uppdrag Granskning

Lyssna på Medierna i P1 där jag medverkar om varför extern krishanterare och medietränare behövs när Uppdrag Granskning knackar på dörren. Och vad är bra och dålig krishantering?

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

Kriskommunikationsexpert Jeanette Fors-Andrée i Medierna P1

Jag medverkar i Medierna P1 om makthavarintervjuer och pratar om vad som händer bakom kulisserna i en medieträning. Jag pratar också om varför bra medieträning behövs och hur det kommer sig att dåliga strategier såsom papegojmetoden så ofta används inom politiken.

 

Jag medverkar i Sveriges Radios Nobelsändning 2018 som kriskommunikationsexpert när vi pratar om krisen i Svenska Akademien.

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

Krishanteringsexpert

P1 Debatt om kungahuset

Lyssna på P1 Debatt där jag medverkar och pratar om kungahusets mediestrategi och PR-värde.

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

Krisexpert

PR-expert

Intervjuas i Svensk Damtidning om kungahusets mediestrategi och ger exempel på framgångsrik mediehantering.

Krisexpert

Krisexperten Jeanette Fors-Andrée

Jeanette Fors-Andrée, krisexpert

PR-expert

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

Jeanette Fors-Andrée

Krishanterare Jeanette Fors-Andrée

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

Kriskonsult

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

Krisexpert Jeanette Fors-Andrée

Krisexpert

Lämna ett svar

Hillevi Engströms pinsamma medieframträdande


Arbetsmarknadsministern Hillevi Engströms vägrade svara på journalisternas frågor om hur länge hon och regeringen tyckt att situationen på Arbetsförmedlingen och med den avsatta generaldirektören Angeles Bermudez-Svankvist varit ohållbar.

Arbetsmarknadsministern höll en kort presskonferens i söndags där hon meddelade att Angeles Bermudez-Svankvist får sparken som generaldirektör på Arbetsförmedlingen. (Läs mitt tidigare inlägg GD Angeles Bermudez-Svankvist får sparken – säger att det är ”business as usual” dagen innan) Men på journalisternas frågor hade hon inga svar.

Hillevi Engström höll ett pinsamt dåligt medieframträdande och hamnade i den typiska krishanteringsfällan, papegojmetoden. Hon hänvisade hela tiden till ”den sammantagna bedömningen” trots att journalisten ställde frågorna om och om igen. Hon dumförklarade tittarna och hon dumförklarade väljarna. Precis det sa jag i en intervju med Aftonbladet.

Ofta beror papegojmetoden på att personen i fråga inte vill placera sig själv i en situation där hon måste ta ställning och hållas ansvarig för händelseförlopp eller beslut. Engström hänvisade därför hela tiden till ett konsensusbeslut. Konsekvensen blev att hon gjorde sig löjlig i TV.

Engströms usla mediehantering påminner om Juholt i en intervju med Agenda där han satt och slingrade sig undan huvudfrågan och upprepade samma otydliga svar gång på gång – ett inövat svar som han höll sig fast vid för att inte ta ställning och behöva beskriva sin egen del i diskussioner och beslut.

Uppdatering 18 september 2013: Dagens Arena rapporterade igår om statsministerns förändringar i regeringen och refererade till det jag sa i Aftonbladet om Hillevi Engströms pinsamma medieframträdande i samband med presskonferensen där hon berättade att Arbetsförmedlingens generaldirektör Angeles Bermudez-Svankvist fått sparken. Citatet säger nog en del om vad jag tycker om ommöbleringen.

En usel mediehantering har vi också sett hos migrationsminister Tobias Billström. Amerikanska ambassaddokument hade avslöjat att han och utrikesminister Carl Bildt ville begränsa antalet irakier i Sverige och att de hade handlat på ett sätt som stred mot den svenska invandringspolitiken. Både Carl Bildt och Tobias Billström tackade nej till intervjuförfrågningar och när Billström till slut gick med på en intervju besvarade han samtliga frågor med ”inga kommentarer”. Under 3,5 minuter, vilket är en evighet i intervjusammanhang, stod Billström och sa ”inga kommentarer”. Det är både pinsamt och patetiskt.

Eller den tidigare finansministern Bosse Ringholm som vid en presskonferens 1999 meddelade att Riksrevisionsverkets generaldirektör Inga Britt Ahlenius skulle avgå, och sedan valde att upprepa en enda fras, ”Hon har uttryckt intresse för ett annat uppdrag”, som svar på alla frågor under hela anförandet.

3 svar Följ diskussionen: "[…] till att helt enkelt rekommendera att inte säga något annat än den inövade frasen (tänk Tobias Billström, Bosse Ringholm, Hillevi Engström, Maud Olofsson med flera). Känslan att inte ha kontroll går förstås att göra något åt genom […]..."

Erkänn felet och be om ursäkt


I veckan blev jag intervjuad av reportern Ulf Storm på Jusektidningen. Frågorna rörde sig kring min ledarskapsbok Praktisk kriskommunikation och de teser som jag driver där. Bland annat att god krishantering handlar om att erkänna felet, be om ursäkt för det som inträffat, rätta till de fel och omständigheter som ledde till krisen och se till att samma problem inte uppstår igen.

Flera har en föreställning om att krishantering handlar om att sopa problemen under mattan. Men så är det givetvis inte. Proaktiv och reaktiv krishantering är ett ständigt förbättringsarbete där felaktigheter korrigeras och processer förbättras.

Intervjun finns i sin helhet på Jusektidningens webb och kommer också i den tryckta tidningen om några veckor.

Jeanette Fors-Andrée, PR-konsult och krishanterare

1 svar Följ diskussionen: "Så sant! Om man har gjort fel så bör man alltid stå för det man har gjort, erkänna, be om ursäkt eller förlåtelse, samt försöka gottgöra på något sätt. Om vederbörande sen inte kan godta din ursäkt eller förlåtelse, så ligger inte problemet hos eller..."

Annie Lööfs tystnad under C-krisen


När C-ledaren Annie Lööf besöker SVT:s Agenda vill hon inte möta andra medier i samband med programmet.Och hennes stab låter henne inte möta journalister som vill ställa frågor kring de senaste bottensiffrorna.

I normala fall finns det en bestämd turordning som ska följas. Det är partisekreteraren som besvarar frågor kring opinionssiffror. Men i ett krisläge måste partiledaren ta tag i problematiken och visa fram fötterna i de tuffaste frågorna. Det är ledarens yttersta ansvar. Därför förvånar det mig att Annie Lööfs stab inte rekommenderade henne att själv bemöta journalisterna.

Här kommenterar jag och Stina Morian på YouGov Opinion krishanteringen.

Lämna ett svar

Om Jimmie Åkessons krishantering i Resumé


I veckan intervjuades jag av Resumé om SD:s och Jimmie Åkessons krishantering i samband med Expressens avslöjande kring Sverigedemokraten Erik Almqvist.

Utdrag:

Resumé har tidigare i dag rapporterat om Expressens avslöjande kring Sverigedemokraten Erik Almqvist. Detta efter att tidningen fått tillgång till en filmsekvens där SD-toppen uttalar sig kränkande mot invandrare och kvinnor från partikollegan Kent Ekeroths mobilkamera.

Under förmiddagen höll partiledaren Jimmie Åkesson en presskonferens. Där tillkännagavs det att Erik Almqvist nu lämnar sitt jobb som ekonomisk-politisk talesman och platsen i partiets verkställande utskott.

– Jag tror att Sverigedemokraterna lade märke till den storm som händelserna skapade. De förstod att det bästa var att ordna med en presskonferens så tidigt som möjligt. Den tidigare strategin att lägga locket på fungerade inte, säger Jeanette Fors-Andrée pr-konsult på Hill&Knowlton till Resumé.

Erik Almqvist lämnar partitoppen, men samtidigt meddelade Jimmie Åkesson att han behåller sin riksdagsplats.

– Det är fel och visar att man inte tar sitt ansvar på allvar. Det går inte att skylla på att händelsen ligger ett par år tillbaka i tiden. När han sitter på den höga position som han gör så måste man ta sitt ansvar. Det kan man inte bara göra i kommunikationen, det måste visa sig i handling också, säger Jeanette Fors-Andrée.

Vad ger det för signaler gentemot allmänheten?

– Det signalerar att man inte ser allvarligt på händelserna. Det här kommer att skada förtroendet för partiet.

Vad tror du att dessa händelser kommer att få för konsekvenser på sikt?

– Dels ett försvagat förtroende bland väljarna. Jag tror att vi ganska snabbt kommer att se ett minskat väljarstöd och förtroende för partiet i de kommande mätningarna. Det kommer att dala kraftigt, delvis beroende på den svaga krishanteringen.

Lämna ett svar

Intervjuas av TT om kändisarnas krishantering


I torsdags den 26 juli blev jag kontaktad av TT Spektra, Sveriges största nyhetsbyrå som bevakar kultur- och nöjesvärlden, för ett uttalande om kändisarnas krishantering och skådespelerskan Kristen Stewarts offentliga ursäkt för att hon varit otrogen mot sin pojkvän. Hon är inte först med den typen av pressmeddelande. Intervjun publicerades samma dag och finns bland annat att läsa på SvD, Metro, Västerbottenskuriren och Helsingborgs dagblad:

Kristen Stewart är den senaste i raden av stjärnor som säger ”Förlåt mig” offentligt. 

– Ett typiskt pr-trick, säger krishanteringsexperten Jeanette Fors-Andrée. 

Nätet kokar sedan det i veckan avslöjades att skådespelerskan Kristen Stewart varit otrogen mot sin pojkvän Robert Pattinson. Stjärnan hade fångats på bild tätt omslingrad med med ”Snow white and the huntsman”-regissören Rupert Sanders. På onsdagen bekände Stewart själv sitt snedsteg genom att skicka ut ett pressmeddelande där hon uttryckte sin djupaste ånger för det hon gjort mot den hon ”älskar och respekterar mest”. 

– De senaste fem åren har det blivit en trend att själv ta initiativet i all kriskommunikation. Det är ett typiskt pr-trick att få lite spotlight på sig när något negativt har hänt och vända det till sin fördel, berättar Jeanette Fors-Andrée, som är expert på krishantering och författare till boken ”Modern kriskommunikation”. 

Kristen Stewart visar med sitt pressmeddelande att hon tar situationen på allvar. 

– Man blir trovärdig i andras ögon när man ber om ursäkt så offentligt. Det här är en person som vågar stå för det hon säger och gör, och hon är så ledsen att hon kan gå ut offentligt med det, säger Jeanette Fors-Andrée, som är övertygad om att skådespelerskan fått rådgivning av en krishanterare inför sin ursäkt. 

Genom att själv snabbt gå ut och möta ”krisen” kan man påverka vad som skrivs i medierna, förklarar hon: 

– Jag kan tänka mig att det hade blivit värre skriverier och en massa spekulationer, en mycket större grej, annars. Hon skulle ha blivit totalt överkörd av andra historier. Det är det man försöker undvika med att ta initiativet och själv vara först.

/TT Spektra

Lämna ett svar

Intervjuas om kriser på Twitter i Internetworld


I senaste numret av Internetworld intervjuas jag om kriser på Twitter, eller så kallade blixtkriser som jag kallar de för. Jag ger också 8 tips för att ta sig ur, och undvika, en blixtkris på Twitter. Mer utförligt om detta hittar du här: Blixtkriser — Stormliknande reaktioner i sociala medier.

Uppdatering 2012-07-29: Artikeln finns nu också digitalt på idg.se.

Lämna ett svar