Jag är rådgivare i den egna verksamheten Jeanette Fors-Andrée AB. Som kriskonsult och medietränare lotsar jag dagligen organisationer och högt uppsatta chefer i näringslivet genom förtroendekriser och förhindrar eller dämpar mediedrev. Jag vägleder kontinuerligt bolag i samband med mediala granskningar med målet att snabbt ringa in faran och begränsa skadan, och undvika att kriser och publiceringar utvecklas till regelrätta skandaler. Jag har en gedigen praktisk erfarenhet av alltifrån Uppdrag Granskning och komplexa kriser i verksamheten, till förebyggande medieträningar för att bygga tryggare talespersoner som kan äga sin egen agende i ett medieklimat som är tuffare än någonsin.
Jag arbetar brett med alltifrån en fjärdedel av bolagen på OMX S30 (där de trettio största bolagen på Stockholmsbörsen ingår) till det mindre nystartade techföretaget. Jag anlitas med andra ord av alltifrån globala varumärken, börsnoterade bolag och högt uppsatta chefer i näringslivet – till tillväxtbolag, idéburna verksamheter, branschorganisationer, kommunal verksamhet och offentliga personer.
Kriser, mediala granskningar och rädsla för journalister lockar ofta fram det värsta hos oss – min uppgift är att locka fram det bästa. I mitt arbete har jag, för mig, viktiga principer; principen att inte döma någon och övertygelsen att alla organisationer och offentliga personer, även de som gjort misstag, har rätt till en krishanterare och medierådgivare – precis som alla har rätt till en försvarsadvokat.
Akut krishantering och medierådgivning
Med 20 års erfarenhet av förtroendekriser och kriskommunikation stöttar jag dagligen organisationer och offentliga personer som riskerar att få sitt förtroende skadat, hamnar i blåsväder eller blir föremål för granskning. Vare sig det handlar om att försvara ett företags rykte och varumärke eller en VD:s anseende i media. Och vare sig det handlar om Uppdrag Granskning som knackar på din dörr, felsteg i verksamheten som måste hanteras och kommuniceras, en omfattande omorganisation eller en global återkallning. Jag jobbar nära ledningsgrupper. I ledningsgrupper. Där det händer. Som strategiskt eller operativt stöd till krisgrupper och talespersoner. Eller som krisledare där kompetens saknas för att styra upp förtroendekrisen.
Krishantering är väldigt komplexa processer som få har praktisk erfarenhet av. Även den mest medievana personen får tunnelseende när problemen hopar sig, när den berömda reptilhjärnan slår till så att du inte kan tänka klart. Det är då det är dags att ta hjälp, för en viktig sanning är att man aldrig ska krishantera sig själv. Det är ungefär lika konstruktivt som att plocka fram skalpellen för att operera sin egen blindtarm. När organisationens rykte och trovärdighet står på spel behöver du ett utifrånperspektiv. När verksamheten är som mest skör och paniken och rädslan tar plats i ledningsrummet behöver du ett externt stöd som vågar vara brutalt ärlig, ifrågasätta beslut och uttrycka obehagliga sanningar. Någon med lång erfarenhet av så svåra processer som krishantering.
Jag har en gedigen praktisk erfarenhet av komplexa kriser, mediala granskningar och mediedrev, bland annat från en unik roll på en branschorganisation inom Svenskt Näringsliv där jag dagligen stöttade svenska bolag och ledningsgrupper med akut krishantering och strategier för mediehantering. Jag stöttar organisationer och offentliga personer med följande:
- Akut krishantering – rådgivning och strategiskt stöd för ledningsgrupper och krisgrupper
- Medierådgivning och strategier för mediehantering
- Rådgivning och strategier för att undvika och hantera mediedrev
- Operativt stöd i kris- och mediehantering: budskapsformulering, budskapsplattform, frågor- och svarsdokument, pressmeddelande, kundbrev samt kommunikationsplan för intern eller extern kommunikation
Krisövningar och krisplaner
Jag tror på ett krismedvetet beslutsfattande. De affärer du inte vill berätta om öppet, ska du heller inte genomföra. Att vilja mörka baksidan av en affär bör ge tydliga signaler om att något inte går rätt till. Jag tror också på att planera för det värsta. Ditt förtroendekapital och anseende måste skyddas med medvetna strategier, hållbara rutiner och en rad förebyggande åtgärder.
Jag hjälper dig att bygga ditt förtroende i fredstid. Jag utvecklar och genomför kontinuerligt krisövningar för krisgrupper och ledningsgrupper. Det är fantastiskt hur mycket en krisövning på 2-3 timmar kan ge. Hur ett scenario som eskalerar i allvarsgrad kan få ledningsgruppen att svettas, komma till insikt och jobba med sina styrkor och svagheter. Jag har övat alltifrån internationella företag till idéburna förbund. Som en del av det proaktiva arbetet stöttar jag företag och organisationer med följande:
- Utvecklar och genomför krisövningar som syftar till att förbättra krisgruppens och ledningsgruppens rutiner, testa mandat och ansvar samt stärka nyckelpersonernas reaktionsförmåga
- Utvecklar krisplaner, stärker krisgruppens rutiner och tar fram riktlinjer för kriskommunikation
- Tar fram mediepolicy med riktlinjer för talespersoner
- Identifierar verksamhetens akilleshäl
- Tar fram strategier och budskapsplattform för att hantera komplexa och affärskritiska frågor
Kriskommunikation i sociala medier
Sociala medier har utan tvekan inneburit en revolution för mediedreven. Det har aldrig varit så enkelt för ett drev att uppstå. Masseffekten skruvar snabbt upp tonläget. Polariseringen förstärks. Pöbelmentaliteten – den elektroniska lynchmobben – fäller brutala domar. Individer döms till offentlig förödmjukelse. Uthängningar och namnpubliceringar kan härja fritt. Det innebär en växande rättslöshet för den som drabbas.
På sociala medier kan var och en, utan pressetiska regler, inleda smutskastningskampanjer mot företag, varumärken eller enskilda individer. Jag ser en växande “cancel culture” – fenomenet att dra tillbaka sitt stöd för den som kritiseras och öppet bojkotta varumärken. När drevet går och tonläget skruvas upp i sociala medier hjälper jag företag och offentliga personer som drabbas med bland annat följande:
- Konkreta råd för att ringa in faran och dämpa skadan
- Strategier för att undvika mediedrev eller begränsa konsekvenserna av ett pågående drev
Konfidentialitet, sekretess och referenser
Mitt arbete är strikt konfidentiellt. Jag jobbar med organisationer i mycket känsliga och komplexa situationer, och med företagsledare och andra personer i ledande befattningar som befinner sig i utsatta lägen. Sekretess och diskretion är ryggraden i min verksamhet. Jag pratar aldrig om mina kunder – kunderna avgör själva om de vill prata om mig. Jag redovisar därför inget arbete där jag själv varit involverad. Däremot finns det kunder som öppet lämnat rekommendationer.
Dessa rekommendationer finns här.
Kontakta mig
Jeanette Fors-Andrée AB
Tel: +46 708-93 50 07
Mejl: jeanette@forsandree.se
Webb: Företagspresentation
Upphovsrätt/copyright
Upphovsrätt/copyright till webbplatsen © 2009-2024: Jeanette Fors-Andrée.