Jag brukar definiera en förtroendekris som gapet mellan ord och handling. Som obalansen mellan vad du säger att du ska göra, eller vad andra förväntar sig att du ska göra, och vad du faktiskt gör. Förtroendekriser eskalerar ur brutna löften och ouppfyllda förväntningar. Du kan aldrig köpa ett förtroende – du måste förtjäna det. Och förtjäna ett förtroende gör du genom att hålla dina löften och förvalta andras förväntningar väl. Det är min grundläggande inställning.
Det betyder inte att du måste göra allting rätt. Vi är inte felfria. Felsteg sker. Vi kan inte gardera oss för egna eller andras misstag. Vi kan inte gardera oss för sådant som händer i vår omgivning. Och vi kan inte gardera oss för granskningar, anklagelser eller nödvändiga men kritiska besult som genererar allvarliga reaktioner. Men det är när det har blivit fel som vi har möjligheten att göra rätt. Ofta är det inte avslöjandet eller händelsen i sig som skapar förtroendekrisen, utan snarare hur du hanterar situationen du står inför.
I takt med att medieklimatet brutaliserats har krishantering och medieträning blivit allt viktigare. Många företagsledare och andra personer i ledande befattningar upplever ett medieklimat som allt mer präglas av personfixering, sensationsrubriker och jakten efter de snabba klicken. Trots det sker fortfarande många misstag i kris- och mediehantering. Bland de vanligaste misstag du kan göra är att bemöta granskningar med taggarna utåt och hamna i en destruktiv försvarsställning som försvårar och förhalar krisarbetet. Som företagsledare eller annan företrädare för en organisation tenderar man att vänta alldeles för länge med att hantera det bakomliggande problemet, vilket bidrar till att kriser eskalerar till regelrätta skandaler.
Bland de vanligaste misstagen är också att underkasta sig mediedramaturgin och bli ett viljelöst offer istället för att medvetet påverka hur man framställs och ta makten över sin egen berättelse. Du tenderar att gå in i mediesituationer utan att vara förberedd. Du fastnar i de klassiska fällorna och bidrar på så sätt till en än häftigare mediedramaturgi. Efteråt inser du att medielogiken inte följer någon annan logik som du är van vid och att du med facit i hand borde ha agerat annorlunda.
I mina medieträningar vill jag ge dig modet att äga din agenda, ställa dina egna villkor och sätta dina egna gränser i ett medieklimat som är tuffare än någonsin. Modet att inte underkasta dig spelregler som någon annan har etablerat och de konkreta verktygen du behöver för att påverka hur du framställs. Det händer fantastiska saker när du har verktygen för att förvandlas från intervjuoffer till intervjuperson.
Ytterligare ett råd som kommer från 20 års arbete med förtroendekriser och kriskommunikation är vikten av att be om hjälp. Krishantering är väldigt komplexa processer som få har praktisk erfarenhet av. Även den mest medievana personen får tunnelseende när problemen hopar sig, när den berömda reptilhjärnan slår till så att du inte kan tänka klart eller fatta kloka beslut. När du mest av allt vill fly och gömma dig. När den mänskliga försvarsmekanismen gör att du vill stänga dörren om dig, lägga locket på, mörka tvivelaktiga affärer och ljuga när sanningen hinner ikapp. När det känns omöjligt att kommunicera vad som händer, när du vill skälla ut journalisterna och få utlopp för din frustration. När tungan blir torr och ångesten hamrar i bröstet. Det är då det är dags att ta hjälp, för en viktig sanning är att man aldrig ska krishantera sig själv. Det är ungefär lika konstruktivt som att plocka fram skalpellen för att operera sin egen blindtarm.
Att be om hjälp är inte tecken på svaghet, utan tecken på styrka. Det finns inget moraliskt eller rationellt fel i att ta in professionell hjälp när organisationens rykte och trovärdighet står på spel. När verksamheten är som mest skör. När paniken och rädslan för att göra fel tar plats i ledningsrummet. När ägare, kunder, konsumenter, medarbetare och allmänhet förväntar sig transparenta och ärliga svar. Och när media kräver tydliga besked. Då behövs ett utifrånperspektiv. Ett externt stöd som vågar vara brutalt ärlig, ifrågasätta beslut och uttrycka obehagliga sanningar. Någon med lång praktisk erfarenhet av så komplexa processer som krishantering och medieträning.
Om mig – Krishanterare, medietränare och medierådgivare
Jag är krishanterare, medietränare och medierådgivare i egna verksamheten Jeanette Fors-Andrée AB. Jag har arbetat med förtroendekriser och kriskommunikation i 20 år och har en gedigen praktisk erfarenhet av komplexa kriser, mediala granskningar och medieträning av talespersoner inför de mest kritiska situationerna. Jag lotsar dagligen organisationer genom förtroendekriser och förhindrar eller dämpar mediedrev. Jag medietränar kontinuerligt talespersoner och vägleder verksamheter i samband med mediala granskningar med målet att snabbt ringa in faran och begränsa skadan, och undvika att kriser och publiceringar utvecklas till regelrätta skandaler.
Jag arbetar brett med alltifrån en fjärdedel av bolagen på OMX S30 (där de trettio största bolagen på Stockholmsbörsen ingår) till det mindre nystartade techföretaget. Jag anlitas med andra ord av alltifrån globala varumärken och börsnoterade bolag – till tillväxtbolag, idéburna verksamheter, branschorganisationer, kommunal verksamhet och offentliga personer.
Tidigare kommer jag från en unik position inom Svenskt Näringsliv där jag som chef för kris- och mediehantering på branschorganisationen för livsmedelsindustrin, dagligen stöttade industribolag och ledningsgrupper med akut krishantering och medieträning. Dessförinnan har jag en bakgrund som PR- och kriskonsult på global PR-byrå.
Jag har också i sju år studerat förtroendekriser och kriskommunikation på akademisk nivå som forskare vid Uppsala universitet och beskrivs som Sveriges högst akademiskt skolade krisexpert.
2019 vann jag Årets Kommunikationskonsult med motiveringen “för att ha jobbat med att avmystifiera medier och för att ha visat vägen fram för en ny generation pålästa och transparenta kris- och mediehanterare”.
I slutet av 2021 kom min nya bok ut: Äg din agenda – Så undviker du förtroendekriser, mediedrev och offentlig skampåle. Det här inlägget, som många andra på den här bloggen, bygger på utdrag ur den boken.
Kontakta mig
Jeanette Fors-Andrée AB
Tel: +46 708-93 50 07
Mejl: jeanette@forsandree.se
Upphovsrätt/copyright
Upphovsrätt/copyright till webbplatsen © 2009-2024: Jeanette Fors-Andrée