Som medietränare i den egna verksamheten Jeanette Fors-Andrée AB bygger jag starka och trygga talespersoner som med rätt verktyg kan äga sin agenda och leverera sina budskap och argument i medieklimat som är tuffare än någonsin. Jag medietränar talespersoner både i förebyggande syfte och i skarpt läge inför kritiska intervjuer. Som medietränare vägleder jag kontinuerligt bolag och andra verksamheter i samband med journalistiska granskningar med målet att snabbt ringa in faran och begränsa skadan, och undvika att kriser och publiceringar utvecklas till regelrätta skandaler och mediedrev. Med en gedigen praktisk erfarenhet av alltifrån Uppdrag Granskning och komplexa kriser i verksamheter, hjälper jag min uppdragsgivare att förvandlas från intervjuoffer till intervjuperson, och att ta makten över sin egen berättelse.
Jag arbetar brett med alltifrån en fjärdedel av bolagen på OMX S30 (där de trettio största bolagen på Stockholmsbörsen ingår) till det mindre nystartade techföretaget. Jag anlitas med andra ord av alltifrån globala varumärken, börsnoterade bolag och högt uppsatta chefer i näringslivet – till tillväxtbolag, idéburna verksamheter, branschorganisationer, kommunal verksamhet och offentliga personer.
Mediala granskningar och rädsla för journalister lockar ofta fram det värsta hos oss – min uppgift är att locka fram det bästa. I mitt arbete har jag, för mig, viktiga principer; principen att inte döma någon och övertygelsen att alla organisationer och offentliga personer, även de som gjort misstag, har rätt till en medietränare – precis som alla har rätt till en försvarsadvokat.
Medieträning framför kamera
Ofta är det överraskningseffekten och chocken i att plötsligt bli angripen som ger de sämsta reaktionerna. Jag identifierar journalistens potentiella vinkel. Jag ställer de absolut svåraste frågorna, identifierar de absolut bästa svaren och hittar sätt att uttrycka dina bästa budskap och argument. Jag bygger trygga och intressanta talespersoner som på ett begripligt sätt kan prata om sin verksamhet eller bemöta en uppkommen situation.
Jag har medietränat några av svenskt näringslivs mest profilerade talespersoner. I min tidigare roll som kris- och medierådgivare på en av Svenskt Näringslivs branschorganisationer medietränade jag såväl företagsledare som makthavare och företrädare för branschorganisationer i att vässa sina budskap, och i de svåraste situationerna ge sina bästa argument och med egna ord förklara hur det ligger till. Oavsett om det handlar om en presskonferens som du behöver kalla till eller en specifik situation som du måste kommentera. Och avsett om det handlar om Uppdrag Granskning som knackar på din dörr eller en intervju i Dagens Industri, Expressen eller Aktuellt. Min ambition är att du alltid ska få ge dina bästa budskap och argument, och att du i de svåraste situationerna ska ringa in faran och begränsa skadan – det uppnås bara genom väl genomtänkta strategier och skarpa medieträningar.
Bland de största misstagen man kan göra är att skylla på media eller gå in i en intervju med inställningen att inte svara på de mest kritiska frågorna. Papegojmetoden. Det synsättet lär jag aldrig ut i mina medieträningar, för du kommer inte undan kärnfrågan hur skicklig och sofistikerad mediehantering du än har. Tvärtom behöver du öka din förståelse för medielogiken och mediedramaturgin. Dels för att på ett framgångsrikt sätt bemöta journalistens vinklar och metoder. Dels för att svara på de mest knepiga frågorna med dina huvudbudskap i fokus. Det är bland annat så du förvandlas från ett intervjuoffer till en intervjuperson. Mina medieträningar sker framför kamera:
- Medieträning i skarpt läge för att krocktesta och vässa budskap och argument
- Medieträning i förebyggande syfte för att bygga trygga talespersoner
Läs mer om mina medieträningar
- Medieträning – nej, det är inte så enkelt som att bara säga som det är
- Uppdrag granskning – därför vill få prata med er
Konfidentialitet, sekretess och referenser
Mitt arbete är strikt konfidentiellt. Jag jobbar med organisationer i mycket känsliga och komplexa situationer, och med företagsledare och andra personer i ledande befattningar som befinner sig i utsatta lägen. Sekretess och diskretion är ryggraden i min verksamhet. Jag pratar aldrig om mina kunder – kunderna avgör själva om de vill prata om mig. Jag redovisar därför inget arbete där jag själv varit involverad. Däremot finns det kunder som öppet lämnat rekommendationer.
Dessa rekommendationer finns här.
Kontakta mig
Jeanette Fors-Andrée AB
Tel: +46 708-93 50 07
Mejl: jeanette@forsandree.se
Webb: Företagspresentation
Upphovsrätt/copyright
Upphovsrätt/copyright till webbplatsen © 2009-2024: Jeanette Fors-Andrée.