Jeanette kommenterar – 4 februari 2012


Uppemot 1.200 jobb bort i Södertälje

Antalet uppsägningar fortsätter att stiga. Nu sägs cirka 1.200 personer upp när Astra Zeneca lägger ner sin forskningsenhet i Södertälje. Astra Zeneca har haft problem länge nu, med stor omorganisation och rationalisering. Kanske var det här beskedet väntat. Forskningsenheten har inte tagit fram nya läkemedel på länge och kostnaderna har varit höga. Nu väntar fackliga förhandlingar och HR-stöd för de drabbade, berättar Astra Zenecas presschef Ann-Leena Mikiver.

Rederikrisen botten för Nordea

Sjöfartsbranschens kris gör att rederier går under. Några har redan gått i konkurs. Det i sin tur drabbar samarbetspartners och långivare. Effekterna sprider sig som en jordbävning – för flera aktörer gäller det att förbereda sig och vidta åtgärder för att skydda sig så gått det går. Nordea är en av aktörerna som drabbats hårt.

Ryanair sämst på att följa EU-reglerna

Konsumentverkets EU-enhet Konsument Europa sammanställde i höstas en rapport över klagomål på europeiska flygbolag. Det visar sig att Ryanair är sämst på att följa de regler som finns, trots att lågprisbolaget påstår att de alltid följer regelverk och tar extra betalt från passagerare. Men ofta struntar bolaget att kompensera konsumenter enligt Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Det mest anmärkningsvärda i det här sammanhanget är att Ryanair framstår som fullständigt likgiltigt inför den här kritiken:

– Vi är inte intresserade av vad någon konstig svensk konsumentgrupp tycker, säger kommunikationschefen på Ryanair Stephen McNamara.

– Det är idiotiskt av SAS att följa ARN:s rekommendationer, säger Stephen McNamara.

De här kommentarerna gör mer skada än nytta. Visserligen handlar det om ett lågprisföretag som per se har lägre service än konkurrenterna, men det rättfärdigar inte att bolaget struntar i klagomål och kompensationer och inte vill ta på sig ett ansvar. Läs mer om det här på Krisinstitutet, Reseguiden, DN Ekonomi och Aftonbladet.

1 svar