Krishantering för ledningsgrupper


Ett gäng föredrag om krishantering för ledningsgrupper är bokade under hösten och vintern. Jag har under de två gångna veckorna varit på föredragsturne i Strömnäsbruk, Sjöbo, Malmö och Uddevalla. Under de tre kommande veckorna väntar föredrag i Gävle, Ängelholm, Helsingborg och Smögen på västkusten.

Jag ser föredrag som ett effektivt sätt att inte bara utbilda ledningsgrupper, utan också lära känna företagen och deras individuella utmaningar. Det uppstår alltid en dialog om ledningsgruppernas erfarenheter, hur de hanterat tidigare kriser, potentiella risker i verksamheten som bör hanteras och förebyggas samt hur ledningen (och krisgruppen) kan hantera överhängande mediala kriser.

Det uppstår alltid en diskussion om vad som kännetecknar framgångsrik kris- och mediehantering och hur lätt det ändå är att mitt under en eskalerande kris hamna i ett tunnelseende. Det är inte sällan ledningsgruppen ser de två avsatta timmarna som ett bra tillfälle att utvärdera sig själva. Ofta har medlemmarna i ledningsgruppen olika syn på kris- och mediehantering och vad som överhuvudtaget ska betraktas som en kris. Vissa är nöjda med de rutiner som finns. Andra är missnöjda och vill åstadkomma förändring, tydligare mandat och roller i krisgruppen, stärka talespersonerna och jobba systematiskt med de utmaningar som de ser. Min erfarenhet är att den typen av diskussion blir lättare i närvaro av en oberoende rådgivare, och där syftet inte är att skylla på varandra eller kritisera rådande synsätt eller rutiner utan att dra lärdomar och hitta ett gemensamt sätt framåt.

Agendan på mina föredrag brukar se ut så här:

  • Krishanteringens grunder och framgångsfaktorer
  • Så gör du när drevet går– praktisk krishantering
  • Medielogik och mediedramaturgi – så jobbar journalister
  • Ditt medieframträdande – så hanterar du journalister
  • Sociala medier – så gör du när drevet går
  • Förebyggande krisarbete – krisgruppens sammansättning, krisplan, mediepolicy och krisövning
Lämna ett svar