På gång

Äg din egen agenda


Du äger faktiskt din egen agenda, kan ställa dina egna villkor och sätta dina egna gränser. Du kan förflyttas från intervjuoffer till intervjuperson. Jag pratar om det och mycket annat i EGN:s chefspodd “Like a boss”. Till exempel: Hur kommer det sig att personer som leder stora verksamheter så snabbt och så plötsligt blir så skakade och handlingsförlamade? Vad är det som gör att personer som till vardags är vana att fatta tuffa beslut, göra miljardaffärer, driva igenom omfattande förändringsarbete och tänka långsiktigt, plötsligt krymper ihop till ett tunt löv utan att se de strategiskt viktiga valmöjligheter som finns?

Lyssna gärna.

Kommentera

Medietränare: att hantera kriser och mediala granskningar


Som medietränare och krishanterare möter jag ofta företag och ledningsgrupper som springer medias agenda istället för att hålla i sin egen. Som låter paniken och rädslan diktera hur man agerar.

Det händer fantastiska saker när du kan navigera i medielogiken. När du inser att du faktiskt äger din egen agenda, kan ställa dina egna villkor och sätta dina egna gränser. Det är bland annat då du förvandlas från intervjuoffer till intervjuperson och kan ta ett samlat grepp om din kris- och mediehantering.

Nästa tillfälle för min online-kurs Krishantering och kriskommunikation – att hantera kriser och mediala granskningar är 10 juni. Anmäl dig gärna. Utbildningen riktar sig till dig som arbetar strategiskt eller operativt med krishantering, kriskommunikation och mediehantering eller har en ledande position som gör att du har en nyckelfunktion när krisen kommer.

Där ger jag mina allra bästa råd för effektiv mediehantering och det jag själv lär ut i mina praktiska medieträningar. Det ingår i en bra medieträning att förstå medielogiken och hur du inte faller offer för mediedramaturgin. Hur du kan vara öppen och transparent och svara på frågorna och samtidigt följa din egen agenda – inte medias. Det handlar inte om att förfina eller förvränga sanningen. Tvärtom handlar det om att gå in i kärnan av verksamheten och bygga trygga talespersoner som på ett kommunikativt sätt kan prata om verksamhetskritiska frågor. Läs mer om mina medieträningar här.

Medietränare
Medietränare Jeanette Fors-Andrée
Kommentera

Utbildning i kriskommunikation


Utbildning: Krishantering och kriskommunikation – att hantera kriser och mediala granskningar (onlinekurs)

Hur undviker du förtroendekriser? Hur bemöter du mediala granskningar? Och hur tar du makten över dina budskap i ett allt tuffare medieklimat som drivs av sensationsrubriker och jakten efter de snabba klicken?

12 maj håller jag en online-utbildning. Anmäl dig gärna. Utbildningen riktar sig till dig som arbetar strategiskt eller operativt med krishantering, kriskommunikation och mediehantering eller har en ledande position som gör att du har en nyckelfunktion när krisen kommer.

Jag och medierna står ofta på olika sidor. Därför är det här samarbetet med Bonnier och Dagens Industri både unikt och roligt. Program och andra detaljer hittar du här.

Kommentera

Kriskommunikation i coronatider


Hoppas vi ses digitalt på tisdag 28 april kl. 14.00. Då pratar vi om kriskommunikation i coronatider i Cisions livepodd “Passion för kommunikation”. Man kommer kunna ställa frågor under livepodden, men ännu bättre om du skickar in din fråga redan nu.

I livepodden pratar vi om hur en verksamhet ska tänka kring sin kommunikation i coronatider. Hur bemöter man intern oro kring varsel och uppsägningar när man ännu inte vet omfattningen av åtgärderna? Hur ska man kommunicera kring krisen och samtidigt hålla den vanliga verksameten igång? Hur orkar man ha uthållighet i sin kriskommunikation, hur ska en kommunikationsavdelning med knappa resurser prioritera – och vad kan man lära av krisen? Mer information om livepodden och var den sänds finns här.

Kommentera

Årets Kommunikationskonsult 2019


Jag vann Årets Kommunikationskonsult 2019!!! Så enormt roligt och inspirerande!

Förtroendekriser, mediala granskningar och rädslan för journalister lockar ofta fram det värsta hos oss – jag ser det som min uppgift att locka fram det bästa. Därför värmer den här motiveringen extra mycket: “för att ha jobbat med att avmystifiera medier och för att ha visat vägen fram för en ny generation pålästa och transparenta kris- och mediehanterare”.

Årets Kommunikationskonsult 2019

Kommentera

Nominerad till Årets Kommunikationskonsult 2019


Fantastiskt kul och inspirerande att bli nominerad till Årets Kommunikationskonsult 2019!! Jag är van att jobba under radarn. Andras framgång är min främsta framgång. Därför värmer det här extra mycket:

“Jeanette Fors-Andrée, blev ansiktet för den nya generationens krishanterare och medietränare, den som inte kommer från en karriär som självlärd murvel utan skingrar mediemystiken genom att vara påläst, uppdaterad, tillgänglig och inte minst transparent.”

Priset går till den kommunikationskonsult som under året brutit ny mark eller presterat utöver det vanliga när det gäller leverans av idé, kommunikationseffekt och påverkan.

Kommentera

Seminarium i kriskommunikation och liveinspelningen av Passion för kommunikation


Hur hanterar man ett medialt drev? Vad förväntar sig journalisterna under krisens gång och hur förbereder man sig på bästa sätt? Och har rädslan för drev gjort att företag har medietränat sönder sina talespersoner?

Den 10 september, under en liveinspelning av Cisions populära podcast Passion för kommunikation, pratar jag och journalisten Rolf van den Brink om kriskommunikation och medieträning. Samtalet leds av poddens programledare Åsa Melin Mandre och Cisions kommersiella chef Alexander Mason.

Tid, plats och anmälan finns här.

Kommentera

Keynote på Framtidens press- och mediehantering


Hoppas vi ses 22-23 oktober 2018 på konferensen Framtidens press- och mediehantering, där både Emanuel Karlsten och jag är keynote-talare. Framtidens press- och mediehantering är en konferens för den som arbetar strategiskt med press- och mediefrågor. Själv ska jag prata om krishanteringens grunder och framgångsfaktorer, hur du gör när drevet går, medielogik och mediedramaturgi och hur du hanterar de allt hårdare mediedreven. Jag ska också prata om de sociala mediernas fulla potential i en kris.

Det detaljerade programmet finns här.

Läs också:

Kommentera

Så hanterar du mediedrev


Det ska bli riktigt kul att inleda Story 2018! Hoppas vi ses 2 oktober på Berns i Stockholm. Jag ska förstås prata om hur man hanterar mediedrev och framgångsfaktorerna för att undvika förtroendekriser.

Övriga talare och anmälan finns här.

Läs också:

 

 

Kommentera