På gång

Årets Kommunikationskonsult 2019


Jag vann Årets Kommunikationskonsult 2019!!! Så enormt roligt och inspirerande!

Förtroendekriser, mediala granskningar och rädslan för journalister lockar ofta fram det värsta hos oss – jag ser det som min uppgift att locka fram det bästa. Därför värmer den här motiveringen extra mycket: “för att ha jobbat med att avmystifiera medier och för att ha visat vägen fram för en ny generation pålästa och transparenta kris- och mediehanterare”.

Årets Kommunikationskonsult 2019

Kommentera

Nominerad till Årets Kommunikationskonsult 2019


Fantastiskt kul och inspirerande att bli nominerad till Årets Kommunikationskonsult 2019!! Jag är van att jobba under radarn. Andras framgång är min främsta framgång. Därför värmer det här extra mycket:

“Jeanette Fors-Andrée, blev ansiktet för den nya generationens krishanterare och medietränare, den som inte kommer från en karriär som självlärd murvel utan skingrar mediemystiken genom att vara påläst, uppdaterad, tillgänglig och inte minst transparent.”

Priset går till den kommunikationskonsult som under året brutit ny mark eller presterat utöver det vanliga när det gäller leverans av idé, kommunikationseffekt och påverkan.

Kommentera

Seminarium i kriskommunikation och liveinspelningen av Passion för kommunikation


Hur hanterar man ett medialt drev? Vad förväntar sig journalisterna under krisens gång och hur förbereder man sig på bästa sätt? Och har rädslan för drev gjort att företag har medietränat sönder sina talespersoner?

Den 10 september, under en liveinspelning av Cisions populära podcast Passion för kommunikation, pratar jag och journalisten Rolf van den Brink om kriskommunikation och medieträning. Samtalet leds av poddens programledare Åsa Melin Mandre och Cisions kommersiella chef Alexander Mason.

Tid, plats och anmälan finns här.

Kommentera

Keynote på Framtidens press- och mediehantering


Hoppas vi ses 22-23 oktober 2018 på konferensen Framtidens press- och mediehantering, där både Emanuel Karlsten och jag är keynote-talare. Framtidens press- och mediehantering är en konferens för den som arbetar strategiskt med press- och mediefrågor. Själv ska jag prata om krishanteringens grunder och framgångsfaktorer, hur du gör när drevet går, medielogik och mediedramaturgi och hur du hanterar de allt hårdare mediedreven. Jag ska också prata om de sociala mediernas fulla potential i en kris.

Det detaljerade programmet finns här.

Läs också:

Kommentera

Så hanterar du mediedrev


Det ska bli riktigt kul att inleda Story 2018! Hoppas vi ses 2 oktober på Berns i Stockholm. Jag ska förstås prata om hur man hanterar mediedrev och framgångsfaktorerna för att undvika förtroendekriser.

Övriga talare och anmälan finns här.

Läs också:

 

 

Kommentera

Kriskommunikation – en heldagsutbildning


Via Företagsuniversitetet håller jag imorgon en heldagsutbildning i kriskommunikation. Kursen är praktiskt lagd och berör alltifrån hur du undviker förtroendekriser och hur du gör när drevet går, till kriskommunikation i sociala medier.

De senaste åren har präglats av flera förtroendekriser av omfattande karaktär. Aldrig tidigare har företagets förtroendekapital och rykte varit så sköra.

Den granskande journalistiken blir allt intensivare, medieklimatet blir allt hårdare och kunder ställer högre krav på transparens och korrekt agerande. I sociala medier sprids kritik och spekulationer som ringar på vattnet.

Samtidigt är krishantering väldigt komplexa processer, som få har praktisk erfarenhet av. Även den mest vana personen får tunnelseende när problemen hopar sig, när den berömda reptilhjärnan slår till så att du inte kan tänka klart eller fatta hållbara beslut.

Kursen ger dig konkreta verktyg för att undvika och hantera förtroendekriser; från strategiskt viktiga vägval till handfasta råd i ditt operativa arbete! Kursen innehåller också övningar och moment där du tillsammans med mig diskuterar din organisations befintliga rutiner.

Kommentera

Framtidens press- och mediehantering


15-16 november modererar jag konferensen Framtidens press- och mediehanteringProgrammet rymmer allifrån hur du arbetar strategiskt för att nå ut i ett allt tuffare medielandskap, till hur du gör när drevet går. Ett måste för dig som arbetar med strategisk press- och mediehantering! Som deltagare på konferensen får du dessutom Karin Zingmarks nya bok “Maxa snacket – så når du framgång genom digital kommunikation”. 

Bland talarna finns Karin Zingmark, Sirpa FranzenPaul Ronge och Andreas Jerat. Själv håller jag ett pass om krishanteringens framgångsfaktorer.

Mer information om innehåll och hur du anmäler dig finns här. Hoppas vi ses!

Kommentera

Kriskommunikation på Krisberedskap 2017


Den här konferensen vill du inte missa om du jobbar med kriskommunikation och krisberedskap. Kolla vilken uppslutning i programmet!

Krisberedskap 2017 är en nationell konferens som vänder sig till alla som jobbar med kriskommunikation och kris­beredskapsfrågor, både inom kommunal och statlig förvaltning men även inom den privata sektorn och näringslivet. Bland annat pratar Linda Nordgren och Frida Leander från Malmö Stad om kriskommunikation vid social oro med ett antal aktuella exempel. Själv pratar jag om hur du använder de sociala mediernas fulla potential i en eskalerande kris.

Hoppas vi ses nästa vecka i Helsingborg!

Kommentera

Kriskommunikation och sociala medier


Idag pratade jag om kriskommunikation och sociala medier på Internet i Fokus, Skånes ledande B2B-event inom webb och digital marknadsföring. Det var ett riktigt bra program med grymma talare som tillsammans täckte flera perspektiv om digitalisering kopplat till affären.

Själv pratade jag under rubriken Krishantering i sociala medier – så gör du när drevet går. Med drygt 300 personer i publiken var energin på topp!

Läs mer om Internet i Fokus här.

Kommentera