På gång

Seminarium i kriskommunikation och liveinspelningen av Passion för kommunikation


Hur hanterar man ett medialt drev? Vad förväntar sig journalisterna under krisens gång och hur förbereder man sig på bästa sätt? Och har rädslan för drev gjort att företag har medietränat sönder sina talespersoner?

Den 10 september, under en liveinspelning av Cisions populära podcast Passion för kommunikation, pratar jag och journalisten Rolf van den Brink om kriskommunikation och medieträning. Samtalet leds av poddens programledare Åsa Melin Mandre och Cisions kommersiella chef Alexander Mason.

Tid, plats och anmälan finns här.

Kommentera

Keynote på Framtidens press- och mediehantering


Hoppas vi ses 22-23 oktober 2018 på konferensen Framtidens press- och mediehantering, där både Emanuel Karlsten och jag är keynote-talare. Framtidens press- och mediehantering är en konferens för den som arbetar strategiskt med press- och mediefrågor. Själv ska jag prata om krishanteringens grunder och framgångsfaktorer, hur du gör när drevet går, medielogik och mediedramaturgi och hur du hanterar de allt hårdare mediedreven. Jag ska också prata om de sociala mediernas fulla potential i en kris.

Det detaljerade programmet finns här.

Läs också:

Kommentera

Så hanterar du mediedrev


Det ska bli riktigt kul att inleda Story 2018! Hoppas vi ses 2 oktober på Berns i Stockholm. Jag ska förstås prata om hur man hanterar mediedrev och framgångsfaktorerna för att undvika förtroendekriser.

Övriga talare och anmälan finns här.

Läs också:

 

 

Kommentera

Kriskommunikation – en heldagsutbildning


Via Företagsuniversitetet håller jag imorgon en heldagsutbildning i kriskommunikation. Kursen är praktiskt lagd och berör alltifrån hur du undviker förtroendekriser och hur du gör när drevet går, till kriskommunikation i sociala medier.

De senaste åren har präglats av flera förtroendekriser av omfattande karaktär. Aldrig tidigare har företagets förtroendekapital och rykte varit så sköra.

Den granskande journalistiken blir allt intensivare, medieklimatet blir allt hårdare och kunder ställer högre krav på transparens och korrekt agerande. I sociala medier sprids kritik och spekulationer som ringar på vattnet.

Samtidigt är krishantering väldigt komplexa processer, som få har praktisk erfarenhet av. Även den mest vana personen får tunnelseende när problemen hopar sig, när den berömda reptilhjärnan slår till så att du inte kan tänka klart eller fatta hållbara beslut.

Kursen ger dig konkreta verktyg för att undvika och hantera förtroendekriser; från strategiskt viktiga vägval till handfasta råd i ditt operativa arbete! Kursen innehåller också övningar och moment där du tillsammans med mig diskuterar din organisations befintliga rutiner.

Kommentera

Framtidens press- och mediehantering


15-16 november modererar jag konferensen Framtidens press- och mediehanteringProgrammet rymmer allifrån hur du arbetar strategiskt för att nå ut i ett allt tuffare medielandskap, till hur du gör när drevet går. Ett måste för dig som arbetar med strategisk press- och mediehantering! Som deltagare på konferensen får du dessutom Karin Zingmarks nya bok “Maxa snacket – så når du framgång genom digital kommunikation”. 

Bland talarna finns Karin Zingmark, Sirpa FranzenPaul Ronge och Andreas Jerat. Själv håller jag ett pass om krishanteringens framgångsfaktorer.

Mer information om innehåll och hur du anmäler dig finns här. Hoppas vi ses!

Kommentera

Kriskommunikation på Krisberedskap 2017


Den här konferensen vill du inte missa om du jobbar med kriskommunikation och krisberedskap. Kolla vilken uppslutning i programmet!

Krisberedskap 2017 är en nationell konferens som vänder sig till alla som jobbar med kriskommunikation och kris­beredskapsfrågor, både inom kommunal och statlig förvaltning men även inom den privata sektorn och näringslivet. Bland annat pratar Linda Nordgren och Frida Leander från Malmö Stad om kriskommunikation vid social oro med ett antal aktuella exempel. Själv pratar jag om hur du använder de sociala mediernas fulla potential i en eskalerande kris.

Hoppas vi ses nästa vecka i Helsingborg!

Kommentera

Kriskommunikation och sociala medier


Idag pratade jag om kriskommunikation och sociala medier på Internet i Fokus, Skånes ledande B2B-event inom webb och digital marknadsföring. Det var ett riktigt bra program med grymma talare som tillsammans täckte flera perspektiv om digitalisering kopplat till affären.

Själv pratade jag under rubriken Krishantering i sociala medier – så gör du när drevet går. Med drygt 300 personer i publiken var energin på topp!

Läs mer om Internet i Fokus här.

Kommentera

Kriskommunikation i offentlig verksamhet


På konferensen Sociala medier i offentlig verksamhet 24-25 januari pratar jag om kriskommunikation och förtroendekriser:

  • Krishanteringens grunder och framgångsfaktorer
  • Hur använder du de sociala mediernas fulla potential i en kris?
  • Hur gör du när drevet går?
  • Exempel på lyckad kriskommunikation inom offentlig verksamhet

Hoppas vi ses! Du kan anmäla dig och se det fullständiga programmet här.

Kommentera

Krishantering för kommunikationschefer


Förra veckan var det dags för mitt första föredrag på chefsnätverket Close. Salen var full med ett härligt gäng kommunikationschefer från privat och offentlig verksamhet. Under tre timmar pratade jag om krishantering och förtroendekriser och diskussionerna var på topp. Om du är sugen på ett professionellt mötesforum så tycker jag definitivt att du ska ta kontakt med Close.

Krishanteringsexpert

Kommentera