jeanettefors.se
Kriskommunikation och krishantering

Meny

Hoppa till innehåll
  • Kriskonsult
  • Medietränare
  • Utbildningar och föreläsningar
  • Krisexpert i media
  • Kriskommunikation
  • Om Jeanette Fors-Andrée
    • Pressbilder
  • Ny bok!

Så hanterar du mediedrev

Du är här: Hem / På gång / Så hanterar du mediedrev

Lämna ett svar

Det ska bli riktigt kul att inleda Story 2018! Hoppas vi ses 2 oktober på Berns i Stockholm. Jag ska förstås prata om hur man hanterar mediedrev och framgångsfaktorerna för att undvika förtroendekriser.

Övriga talare och anmälan finns här.

Läs också:

  • Mediedrev – när medierna fungerar som både åklagare och domare
  • Svenska Akademiens krishantering och den självförvållade förtroendekrisen
  • Kriserna blir inte fler men mediedreven allt hårdare
  • Mediehusens krishantering, tystnadskultur och dubbelmoral
  • Uppdrag granskning – att utkräva ansvar är en sak, att göra förnedrings-tv med offentlig avrättning som affärsidé är något helt annat
  • Så undviker du förtroendekriser – mina bästa råd från 13 års arbete med förtroendekriser och kriskommunikation
  • Sanningen är sällan så enkel – verkligheten är mer komplex än att sammanfattas i en oneliner

 

 

Lämna ett svar
Detta inlägg postades i På gång och märktes Föredrag och utbildningar den 26 augusti, 2018 av Jeanette Fors-Andrée.

Jeanette Fors-Andrée


Jag är krishanterare, medietränare och medierådgivare i den egna verksamheten Jeanette Fors-Andrée AB.

Jag lotsar dagligen organisationer och högt uppsatta chefer i näringslivet genom förtroendekriser och förhindrar eller dämpar mediedrev. En av de viktigaste lärdomarna är att de största misstagen begås i inledningsskedet av en kris eller medial granskning.

Ring mig: +46 708-93 50 07

Jag har arbetat med förtroendekriser och kriskommunikation i 20 år och har en gedigen praktisk erfarenhet av komplexa kriser, mediala granskningar och medieträning av talespersoner inför de mest kritiska situationerna. Tidigare kommer jag från en unik roll på en branschorganisation inom Svenskt Näringsliv där jag dagligen stöttade bolag och ledningsgrupper med akut krishantering och medieträning. Dessförinnan har jag en bakgrund som PR- och kriskonsult på global PR-byrå. Jag har också i sju år studerat förtroendekriser och kriskommunikation på akademisk nivå som forskare vid Uppsala universitet och beskrivs som Sveriges högst akademiskt skolade krishanterare. Föreläser och intervjuas ofta i media som krisexpert.

Anlita mig som kriskonsult

Anlita mig som medietränare

Jeanette Fors-Andrée AB
Tel: +46 708-93 50 07
Mejl: jeanette@forsandree.se

Upphovsrätt/copyright till webbplatsen © 2009-2025: Jeanette Fors-Andrée
Följ Jeanette TwitterFölj Jeanette LinkedInFölj Jeanette E-mail

I SVT MORGONSTUDION:
Jag kommenterar regeringens och Kristerssons krishantering av Sveriges nationella säkerhetsrådgivare Henrik Landerholm.
I SVT OM MEDIEDREV:
I en programserie reder vi ut hur mediedrev fungerar och varför de uppstår. Jag pratar om mediala avrättningar och den offentliga skampålens pris. Med i programmet är även Janne Josefsson. Finns på SVT Play.

Medverkar i SVT Morgonstudion om förtroendet för Dan Eliasson efter utlandsresan under corona-pandemin

https://youtu.be/QpeJVhXBq3U

Medverkar i TV4-Nyheterna om Svenska Akademiens krishantering

https://www.youtube.com/watch?v=Q9tEGQ2su9s&t=4s

Debatterar med Uppdrag gransknings Janne Josefsson på SVT-scenen

https://www.youtube.com/watch?v=tnJcalp-s6c&t=5s

Medverkar i Nyhetsmorgon om Transportstyrelsens förtroendekris

https://www.youtube.com/watch?v=XHLWCPSV9pE&t=55s

Diskuterar #metoo i Nyhetsmorgon

https://www.youtube.com/watch?v=YXSizD-PS5Y&t=60s

Debatterar mediedrev i #metoo med bla Fredrik Virtanen och Åsa Linderborg

Ny bok ute nu

Nu är den här. Boken som ger dig modet att äga din agenda och sätta dina egna gränser i ett tufft medieklimat. Modet att inte underkasta dig spelregler som någon annan har etablerat och de konkreta verktygen du behöver för att påverka hur du framställs.

Intervjuas av Dagens Industri

Intervjuas av Dagens Industri om min nya bok och varför det är viktigare än någonsin att äga sin egen agenda. Aldrig tidigare har möjligheten att berätta din story varit så stor som idag. Samtidigt har det aldrig varit så enkelt för ett drev att uppstå.

Debattartikel på SVT Opinion

Läs gärna min debattartikel om mediedrev och den offentliga skampålens pris med anledning av Benny Fredrikssons bortgång.

Kriser och mediala granskningar lockar ofta fram det värsta hos oss – min uppgift är att locka fram det bästa. I den här intervjun pratar jag om mina drivkrafter och varför jag för 20 år sen började specialisera mig på krishantering och förtroendekriser.

Debatterar med Uppdrag gransknings Janne Josefsson


Jag debatterar med Uppdrag gransknings Janne Josefsson på SVT-scenen i Almedalen 2017. Se en del av debatten och läs min analys och sammanfattning från det efterföljande UG-seminariet där jag utvecklade min kritik. I Medierna i P1 beskriver jag varför en extern medietränare behövs när Uppdrag granskning knackar på dörren. Och vad är bra och dålig krishantering?

Populära inlägg

  • Förtroende – ditt viktigaste kapital
  • Cancelkulturen är inget annat än en hänsynslös folkdomstol
  • Tänk om vi väcker den björn som sover?
  • Prestige och ”kan själv”-attityden bland de största misstagen i krishantering
  • Medieträning – nej, det är inte så enkelt som att bara säga som det är
  • Äg din agenda – Så undviker du förtroendekriser, mediedrev och offentlig skampåle
  • Paolo Robertos krishantering
  • Medierna gräver gärna sin egen grav, bara klickfrekvensen är tillräckligt hög
  • Mediedrev och den offentliga skampålens pris – när medierna fungerar som både åklagare och domare
  • Uppdrag granskning – Att utkräva ansvar är en sak, att göra förnedrings-tv är något helt annat
  • Så undviker du förtroendekriser
  • För reptilhjärnan är journalisten ett lejon på savannen
  • Kriserna blir inte fler men mediedreven allt hårdare
  • Mediehusens krishantering, tystnadskultur och dubbelmoral

Nytt samarbete: Minutrådet

Gemensamt erbjudande tillsammans med Paul Ronge: ”Minutrådet” – bra råd på minuten. Detta är en exklusiv tjänst. Du anlitar oss upp till tre timmar för blixtsnabb rådgivning och dubbel kraft. Läs mer >>

i media











Medverkan i poddar

Du äger faktiskt din egen agenda, kan ställa dina egna villkor och sätta dina egna gränser. Du kan förflyttas från intervjuoffer till intervjuperson. Jag pratar om det och mycket annat i EGN:s chefspodd “Like a boss”.

 

I Cisions populära podcast Passion för kommunikation pratar jag om kriskommunikation och medieträning. Varför behövs medieträning? Hur hanterar man ett mediedrev? Och vad förväntar sig journalister?

 

Härligt samtal i podden Uppstickarna om krishantering, drivkrafter och värderingar. Men också om min syn på lärdomar, framgångar och min största fuckup – ett misslyckande som vändes till en styrka.

Vinnare 2019

Senaste kommentarerna

  • Konsten att be om ursäkt – därför faller offentliga ursäkter platt 10 januari, 2025
  • Swedbanks tidigare VD döms – historiskt för börsbolagens krishantering 11 september, 2024
  • Uppdrag granskning – därför vill få prata med er 6 januari, 2024
  • Cancelkulturen, lynchmobben och pöbelmentaliteten – därför är Sverige världens mest extrema land 7 november, 2023
  • Mats Löfvings död kan inte skyllas på mediedrev 24 februari, 2023

Etiketter

  • Aida Hadzialic
  • Almedalen
  • Anders Tegnell
  • Angeles Bermudez-Svankvist
  • Annie Lööf
  • Arbetsförmedlingen
  • corona
  • covid19
  • e-postkommunikation
  • Folkhälsomyndigheten
  • fusioner - förvärv - konkurser
  • Föredrag och utbildningar
  • Förtroendekriser
  • hill knowlton
  • Håkan Juholt
  • intern kommunikation
  • kommunikation i förändringsprocesser
  • krisexpert
  • krishantering
  • Kriskommunikation i sociala medier
  • krisretorik
  • krisövning
  • kundrelationer
  • Kungahuset
  • Kungen
  • Livsmedelsbranschen
  • Margot Wallström
  • marknadsföring och marknadskommunikation
  • mediedrev
  • Medieträning
  • nätkommunikation och internet
  • Paolo Roberto
  • Parken Zoo
  • Saab
  • Sjöfartsverket
  • Skogsbolaget SCA
  • Socialdemokraterna
  • Stefan Löfven
  • styrning och ledarskap
  • Sverigedemokraterna
  • Swedbank
  • Telia Sonera
  • TV4
  • Uppdrag Granskning
  • vad är kommunikation

i media



















Drivs med WordPress