Kriskommunikation på Berghs


Kriskommunikation bör vara ett grundmoment för studenter som ska arbeta praktiskt med strategisk kommunikation. Tidigt under våren tog jag därför kontakt med ämnesansvarig för MarknadskommunikationBerghs School of Communication i förhoppning om att införa kriskommunikation som del av den ettåriga diplomutbildningen.

Jag presenterade en idé för kommunikationsskolan som utsetts till världens bästa. Vi träffades, diskuterade, kom riktigt bra överens om upplägg och mål. Och sen var det klart.

Idag håller jag den första föreläsningen (det andra tillfället kommer under våren) för en klass bestående av 26 studenter. Föreläsningen bygger på teori, forskning, exempel på aktuella kriser, konkreta angreppssätt för framgångsrik krishantering och praktiska övningar. På agendan:

  • Vad är en kris?
  • Krishantering förut, krishantering idag
  • Riktlinjer för framgångsrik krishantering, attityder och synsätt som hjälper respektive stjälper
  • Så gör du när drevet går – konkreta tips och råd
  • Så hanterar du journalister
  • Att bryt invanda mönster, tänka nytt, tänka annorlunda
  • Kriskommunikation en ledarskapsfråga
  • Så förändrar sociala medier krisarbetet
  • Framgångsfaktorerna bakom god kriskommunikation i sociala medier
  • 2 scenarioövningar, lösningar och diskussion i bikupor

När jag i september skrev på Twitter om mitt engagemang i kursen, började andra studenter på Berghs, framför allt på kursen Strategisk Kommunikation och PR, att efterfråga ett liknande moment om kriskommunikation på sin kurs.

Efter en livlig diskussion på Twitter bokade jag och kursansvarig för Strategisk Kommunikation och PR ett möte som resulterade i ett liknande upplägg som ovan; även här ska jag hålla i ett block om kriskommunikation.

1 svar