I fredags (22 januari) kom det nya numret av Computer Sweden ut, med mig på omslaget. I artikeln Twitter tappar mark kommenterar jag varför utvecklingen av Twitter i Sverige inte gått som man hade tänkt sig. Det blev förstås stora diskussioner, både på Twitter och i bloggosfären. Även SVT hakade på.
Det är lustigt hur diskussionerna kring den här arikeln ser ut. Det finns de som håller med och stödjer resonemanget, och det finns de som tar en försvarsställning. De som håller med är till exempel de som testat och inte ser någon poäng med plattformen. De som tar en försvarsställning är de konsulter som tycker att de ”äger” Twitter och inte kan erkänna varför det går som det går.
Jag är själv ett stort fan av Twitter och använder det nästan dagligen för att utbyta idéer och tips. Men jag kan förstå de som menar att det är tydligt vilka som har varit där längst, att det är svårt att som helt ny ta sig in i gänget, och att det kan vara svårt att framföra åsikter som säger emot de som tror sig äga stället. Och det tycker jag är tråkigt. Det hämmar utvecklingen och skrämmer bort nya användare.Läs mer om diskussionen kring artikeln här: