Idag avlöses den ena krisen av den andra. Gång på gång bevittnar vi kriser som missköts och konsekvenser som växer och sprider sig som ringar på vatten. Även stora företag som har resurser för att ta in hjälp av kris- och mediehanterare gör tabbar. En stor orsak handlar om oförberedelse. Krisen kommer plötsligt. Företagsledare och kommunikatörer ställs inför en svår och ovanlig situation utan kunskap eller erfarenhet om vad som bör göras.
För att öka dina chanser att lyckas hantera en eventuell kris, ställ dig den här frågan: Vad är det värsta som kan hända mig?
Besvara frågan genom att måla upp tänkbara scenarion. Det finns säkert flera situationer som skulle kunna skada ditt rykte och påverka ditt varumärke. Flera händelser som kan drabba dina affärer. Var ärlig mot dig själv och skriv ner dessa händelser.
Arbeta proaktivt med krishantering
När du väl har besvarat den frågan kan du lättare arbeta proaktivt med krishantering. Du kan medvetet jobba för att inte hamna i lägen där du måste försvara och be om ursäkt. Du kan aktivt agera för att dina tänkbara scenarion inte blir verklighet. Det kan du bland annat göra så här:
1. Identifiera dina power users — dina ambassadörer som i en kritisk situation skulle stötta dig och prata väl om dig. Identifiera var dina power users rör sig och vilka kanaler de använder. Bygg relationer genom att ständigt vara närvarande och kommunicera genom alla faser i din verksamhet. Om dina power users finns i sociala medier, skapa en stark närvaro där. I en eventuell krissituation kan dessa relationer få en större betydelse än du tror.
2. Bevaka. Se till att alltid ha koll på läget. Vad sägs om dig? Sker det några förändringar i snacket? Går snacket mot ett riktning som kan innebära fara; mot ett scenario som inte är önskvärt?
Bevakandet förutsätter en närvaro både i sociala medier och på andra plattformar där det kan tänkas pratas om dig. Se mitt tidigare inlägg om reputation management för enkla sätt att hålla sig uppdaterad.
3. Se till att snabbt bemöta spekulationer och ryktesspridning. Besvara frågor. Tydliggör felaktig information. Erkänn problem. Ta åt dig och kommentera det som på ett eller annat sätt kan påverka ditt rykte. Det är också viktigt att du agerar; att du förändrar den faktiska situationen som lett till kritiken. Visa att du tar problem på största allvar genom att vidta konkreta åtgärder. Se det som förbyggande åtgärder för att skydda dig själv mot liknande kritik i framtiden.
Besvara frågan “vad är det värsta som kan hända mig?” och du kommer att bli bättre på proaktiv krishantering.
Lämna ett svar