Krisjour för akut krishantering och medierådgivning


Som krishanterare är jag ständigt tillgänglig för akut krishantering och medierådgivning. Det innebär rådgivning och strategiskt stöd för ledningsgrupper, chefer och krisgrupper. Det innebär också medieträning inför kamera för att identifiera, formulera och hitta sätt att uttrycka dina bästa budskap och argument inför ett avgörande medieframträdande eller en intervju. Lär mer om kriserbjudandet här.

Vanliga frågor jag får är: Så vad är en kris? När kan jag ringa din krisjour? Tänk om det visar sig vara ett falskt alarm? Det här är mitt svar:

Vad är en kris?

Det är du och din magkänsla som avgör när det uppstått en kris. När Expressen eller TV4 vill intervjua dig och du känner Goliat-stämpeln, när SVT Plus vill göra ett granskande inslag om dina produkter. När problemen hopar sig, när du inte vet hur du påbörjar analysen eller vilka frågor du behöver ställa internt, när den berömda reptilhjärnan slår till så att du inte kan tänka klart, när du mest av allt vill fly och gömma dig, när det känns omöjligt att kommunicera vad som händer till konsumenter, media, myndigheter eller medarbetare, när du vill skälla ut journalisterna och få utlopp för din frustration, när tungan blir torr och ångesten hamrar i bröstet. Ofta beror det på media som styrs av sin logik och sin affärsidé.

Det är då det är dags att ta hjälp, för en viktig sanning är att man aldrig ska krishantera sig själv. Det är ungefär lika konstruktivt som att plocka fram skalpellen för att operera sin egen blindtarm.

Det finns en rad situationer som potentiellt kan påverka din trovärdighet och ditt rykte där god kris- och mediehantering behövs. För livsmedelsindustrin, som jag ju krishanterar för, brukar jag skilja mellan följande fyra områden:

Farlig mat eller felaktiga produkter
Det kan handla om virus, bakterier eller föremål i maten. Det kan även handla om felaktig märkning, fel i produktionen samt sabotage eller matfusk i livsmedelskedjan.

Hälsa
Frågor som berör enskilda tillsatser eller råvaror såsom salt, socker, fett, kött eller snus. Det kan också handla om bekämpningsmedel, antibiotika, akrylamid, GMO eller tidigare okänd fakta/nya rön som skapar osäkerhet.

Etiska frågor
Frågor som berör exempelvis djuromsorg och djurhållning, hållbarhetsarbete eller bärplockning.

Arbetsgivarfrågor
Frågor som berör arbetsmiljö, olyckor på arbetsplatsen eller arbetsrättsliga processer som riskerar att få medial uppmärksamhet eller på annat sätt behöver kommuniceras i egna eller externa kanaler.

Vilka är era kritiska områden? Det säger sig självt att det företag som förbereder sig väl genom att identifiera och förbättra sina svaga punkter, också ökar sin chans för framgångsrik krishantering när drevet går.

Lämna ett svar