Jag har precis lämnat Filmstaden Sergel där Apsis hade arrangerat ett frukostseminarium om e-post och sociala medier. Anders Frankel och Bjarte Falck Olsen gav bra tips för effektivare e-postmarknadsföring. De för mig mest intressanta delarna handlade om den interaktiva e-posten och hur vi kan göra e-posten som kommunikationskanal mer social. De delarna kan sammanfattas på följande sätt:
1. Kommunicera i realtid. Dra lärdomar från de sociala medierna. Timingen är oerhört viktig. Se till att vara först med att skapa och sprida e-postinnehåll. Snabb och tidig kommunikation har ett egenvärde i sig. Ta initiativet till det sociala samtalet!
2. Gör det enkelt för dina mottagare att dela med sig av innehållet i mejlet. Integrera dela-fuktioner som “Share on Facebook”, “Share on twitter” eller “Forward to a friend”. Förra veckan tipsade Anders Sporring om en sajt där man kan ladda ner appar för olika dela-funktoner. Ta en titt om du vill göra din e-post mer levande och social, och om du vill få en större spridning av ditt innehåll.
3. Identifiera dina mest aktiva mottagare — dina ambassadörer. Förse dina mottagare med innehåll som de vill identifiera sig med och sprida vidare. Tänk på att flera idag läser mobilt. Anpassa därför mängden information i e-posten.
4. Värdesätt den första kontakten med kunden. Ta tillfället i akt för att bygga upp en långsiktig relation. När en kund har gått in på din sajt och registrerat sig för ditt nyhetsbrev, räcker inte ”Tack för att du har registrerat dig” som välkomstbrev. Skapa istället dialog med kunden. Skapa ett värde redan vid första kontakten. Skicka en mejl med nyttig och inbjudande information.
5. Fundera över vad målet med din e-post är. Är e-posten en kanal för kunddialog eller en kanal för annonsering. Förläng dialogen och identifiera vilka tider på dygnet just dina kunder är mest mottagliga.
Tidigare inlägg om e-postkommunikation:
12 tips för bättre e-postkommunikation
Exempel på dålig e-postkommunikation
Är det ute med e-post?
Metod för utvärdering av företagets kundinitierade e-postkommunikation
Varför bry sig om kundinitierad e-postkommunikation?