SL vill att vi designar våra egna SL Access-kort. Det är en tävling som pågår i tre veckor. Varje vecka röstas tre bidrag fram av besökarna på sajten. Dessa går sedan vidare till finalen där vinnare utses av en designjury.
Kul va? Men inte för SL. Resenärerna tar tillfället i akt för att driva med bolaget och de stigande priserna. Resumé skriver att den nya SL-kampanjen är utsatt för en kupp.
Det som fascinerar mig är inte resenärernas reaktioner dock, utan SL:s brist på öppen självkritik och självrannsakan. Istället för att ta till sig av kritiken, väljer presschefen Björn Holmberg att visa sig obesvärad. På vilket sätt minskar det resenärernas missnöje? Tvärtom fortsätter resenärernas förtroende att sjunka. Kraftiga förseningar i trafiken, inställda tunnelbanetåg, störningar i tunnelbanetrafiken ovan jord, höga priser och dessutom ett företag som till synes inte förstår resenärernas irritation.
Bland tävlingsbidragen finns en graf över SL:s prisutveckling över tid. Där finns också reklam för sajten Free Public Transport och en parafras på Planka.nu:s logga. Ett bidrag består av texten ”SL – SEGA LINJEN, ett annat av texten ”SL(ut)”, ytterligare ett annat av texten ”Inställt”.
Men istället för att ta till sig av hånet, svarar Holmberg:
– Det är inte negativt att priserna har gått upp. Det visar tvärtom att vi satsar massor med pengar för att göra kollektivtrafiken bättre.
– Vi skulle inte godkänna en bild som uppmanar till att man ska fuskåka eftersom det är olagligt. Men att förespråka gratis kollektivtrafik är inte det. Det är ju så att den här frågan engagerar människor och när man genomför en tävling får man vara medveten om det.
Är det bara jag som blir frustrerad över en sådan inställning? Det är att dumförklara resenärerna och reducera individernas upplevda och faktiska besvär.
SL, tänk efter nästa gång ni säger något. Eller ta hjälp av någon extern för input. Tävlingen kan resultera i något positivt, men då måste ni vara öppna för kritik och inte bortförklara dem med irriterande svar.
3 svar