Firar 1 år med Jeanette Fors-Andrée AB och har tagit mig en stund att summera och fira framgångarna – alla de akuta krisuppdrag där kundens agerande här och nu har varit avgörande för att skydda förtroendet, varumärket eller affären. Konstaterar också att jag under det första året (1 mars 2017 till 28 februari 2018) bland annat har:
- Jobbat med tre av Sveriges absolut största varumärken.
- Jobbat med fyra av de största börsnoterade bolagen i Norden.
- Jobbat i uppdrag med kund i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Lettland.
- Jobbat med ett 10-tal individer som personligen varit i mycket utsatta lägen i samband med bevakning från SVT, DN och Uppdrag granskning. Däribland politiker, vd:ar, verksamhetschefer och högt uppsatta chefer.
- Genomfört ett 30-tal utbildningar och krisövningar för ledningsgrupper och nyckelpersoner, varav flertalet för offentlig sektor.
- Debatterat med Janne Josefsson i Almedalen och hållit efterföljande seminarium för Uppdrag gransknings redaktion.
Mediedreven fortsätter att bli allt fler och allt brutalare. I takt med det har också behovet av att arbeta strukturerat med krishantering ökat. Fler av mina kunder förstår vikten av hållbara strategier som förhindrar eller dämpar mediedrev – alltifrån de faktiska åtgärder som måste vidtas, till den samlade berättelsen som måste formuleras.
Ser nu fram emot år 2!
Läs också:
- Kriserna blir inte fler men mediedreven allt hårdare
- Mediehusens krishantering, tystnadskultur och dubbelmoral
- Uppdrag granskning – att utkräva ansvar är en sak, att göra förnedrings-tv med offentlig avrättning som affärsidé är något helt annat
- Så undviker du förtroendekriser – mina bästa råd från 13 års arbete med förtroendekriser och kriskommunikation
- Sanningen är sällan så enkel – verkligheten är mer komplex än att sammanfattas i en oneliner
- Transportstyrelsen och den politiska förtroendekrisen